באנר לטיפול רגשי במחשבות טורדניות

טיפול רגשי למבוגרים – ריפוי טראומות, צמיחה והעצמה אישית

אלי קרסניץ אהבה עצמית קבלה עצמית

טיפול רגשי למבוגרים – מה היתרונות שלו? 

על מה מבוסס טיפול רגשי למבוגרים?
באילו מקרים טיפול רגשי עוזר ואיך זה קורה?
מהן המצוקות הרגשיות שמשפיעות עלינו?
במה שונה טיפול רגשי מטיפול פסיכולוגי? 
האם טיפול רגשי כרוך בהצפה של טראומות ורגשות כואבים?
ואיך עובד בפועל טיפול רגשי בגישה שלי?

אני רוצה לחלוק אתכם נסיון של 10 שנות טיפול רגשי עם אלפי אנשים בגישת "להכיר בעצמי" – גישה שמתמקדת בריפוי טבעי של טראומות, צמיחה, העצמה אישית וריפוי מערכות היחסים שלנו עם עצמנו ועם האנשים שחשובים לנו תוך כדי טיפוח והעצמה של קבלה ואהבה עצמית כדרך חיים מעשית.

על מה מבוסס טיפול רגשי למבוגרים?

טיפול רגשי מתבסס על ההכרה בכך שהמצוקות שלנו בחיים (כולל חרדות, דכאון, מחשבות טורדניות, חוסר שקט נפשי, משברים וקשיים נפשיים, מחלות פסיכוסומטיות, כל מה שקשור להערכה ובטחון עצמי, התמכרויות, קשיים ביחסים ועוד) נובעות ממצוקות רגשיות שאנו נושאים בתוכנו.

ובאותו האופן גם פוטנציאל האושר שלנו, שמחת החיים, הבטחון העצמי, היכולת לתת ולקבל אהבה, היכולת לבטוח בעצמנו ובחיים, לאפשר לעצמנו שקט נפשי, נחת, בריאות והגשמה עצמית בכל תחומי החיים, גם הוא מצוי במפגש מרפא ואוהב עם העולם הרגשי העמוק שלנו.

שהרי בסופו של דבר אנחנו באמת רוצים?
רוצים להרגיש טוב (גם פיזית וגם רגשית), להרגיש נחת, סיפוק, שמחה, אהבה, שלמות פנימית, קבלה ואהבה עצמית, הגשמה ומימוש עצמי ובפשטות – להרגיש יותר הרמוניה, איזון ואושר בחיים שלנו שאותם אנו חולקים עם כל מי שקרוב אלינו ויקר לנו.
זה לא מספק אותנו רק להבין ולנתח דברים ברמה הלוגית-מחשבתית בזמן שעמוק בפנים ההרגשה שלנו היא של מתח, כיווץ, ניתוק, כאב, אשמה, הצפה או חרדה.

מהן המצוקות הרגשיות שמשפיעות עלינו?

בפשטות אפשר לומר שמדובר במכלול של חסכים רגשיים מהילדות וחוויות טראומטיות לא מעובדות שהודחקו במשך השנים והפכו למטען כבד שמשפיע עלינו מתחת לפני השטח באופן שאנחנו לא תמיד מבינים או מודעים אליו.

"עד שלא תהפוך את תת המודע למודע, אתה תמשיך לסבול ותקרא לזה גורל…"
(קארל יונג – מאבות הפסיכותרפיה)

בין הביטויים הנפוצים של מטען רגשי מודחק (הביטויים משתנים מאדם לאדם לפי נטיותינו ונסיבות חיינו): מחשבות טורדניות לא נעימות, חוויות של ניתוק, רגשות אשמה, קונפליקט או מאבק פנימי מכאיב, תחושות של חרדה כללית, חרדת נטישה, קושי להרגע, לנוח או להינות, דכדוך או דכאון, פסימיות ודאגות, חוסר מוטיבציה, הערכה עצמית נמוכה, נטייה לביטול עצמי או צורך לא נעים בשליטה, התפרצויות זעם, חוסר אונים ומתח נפשי, צורך לברוח או להתנתק, התעסקות לא נעימה בנסיון לשנות את עצמנו או את בני\בנות הזוג והילדים שלנו ובאופן כללי תחושה ואמונה שמשהו בנו "לא בסדר", "לא מספיק טוב", לא באמת ראוי או לא באמת יודע איך לחיות בתחושה של אושר, אהבה והנאה.

כפי שחוויתי בעצמי במשך שנים רבות וגם מתוך ליווי והדרכה של אלפי אנשים, אני יכול לומר שמטען רגשי מודחק לרוב מלווה גם בצורך בלתי נשלט לפצות בדרכים שונות על החסך הרגשי.

הצורך בפיצוי הרגשי יכול להתבטא בין היתר בהתמכרויות והרגלים לא בריאים, אכילה רגשית, התנהגות\חשיבה אובססיבית או תלותית, התנהגות אימפולסיבית או תחושת תקיעות, ביקורת והלקאה עצמית, תחושת התנגדות פנימית לשינוייים חיוביים בחיים, המנעות ממצבים אינטימיים רגשיים ועוד.

טיפול רגשי למבוגרים בגישת "להכיר בעצמי" מיועד לתת מענה שורשי ולהקנות כלים טבעיים ומעשיים לריוי של כל הקשיים והמוצקות שהזכרתי ובו זמנית לאפשר צמיחה אישית נעימה, העצמה אישית וחיים שבהם חוויות האושר, השמחה, האיזון והשלמות הפנימית הולכות וגדלות כל הזמן.

היכן מאוחסן המטען הרגשי המודחק שלנו?

בפשטות אפשר לומר שכל החסכים הרגשיים והחוויות הטראומטיות שלנו מאוחסנים באותם חלקים במח, בגוף ובמערכת העצבים שלנו שאפשר לקרוא להם "תת המודע" או "תת ההכרה", כלומר בעולם הרגשי העמוק שלנו שלרוב לא גלוי או נגיש לנו באמצעות החשיבה הרגילה שלנו.

בגישה שלי אני אוהב לקרוא לעולם הרגשי התת מודע שלנו "הילד\ה הפנימי\ת" מכיוון שמדובר בעולם רגיש, פגיע, יצירתי, אינטלגנטי, עוצמתי ומדויק מאוד בעל צורך ביחס אוהב, אישור ותמיכה כדי להתאזן, לרפא את הפצעים הרגשיים ולצמוח מתוך אמון והנאה בעצמו, ממש כמו ילד\ה.

המטען הרגשי המודחק בא לידי ביטוי גם בתחושות של מתח, לחץ, עומס וחוסר איזון בגוף, גם בחוויות רגשיות לא נעימות וגם במחשבות לא נעימות ולעיתים טורדניות ומפחידות.

ואגב אין קשר לגיל הכרונולגי שלנו כשמדובר בחיבור לעולם הרגשי שלנו, המטופלת הכי מבוגרת שלי הייתה אשה בת 83, אמא, סבתא וסבתא רבא שהחיבור האוהב והמרפא לילדה הרגשית שבה שחרר אותה מעול כבד של חרדה וחוסר סיפוק. זה מה שהיא כתבה לי בסוף התליך שלנו יחד:

אלי קרסניץ המלצה
"הגעתי לזה שאני מקבלת את עצמי…" (דורית, 83, אשה מעוררת השראה)

מה ההבדל בין טיפול פסיכולוגי לטיפול רגשי?

בחיים האישיים שלי התנסתי במגוון רחב של טיפולים וגישות תרפיה שונות. בתחילת דרכי פניתי בעצמי למספר טיפולים פסיכולוגיים שלא ממש עזרו לי ולאחר שקיבלתי במשך שנים פידבקים מאנשים שהגיעו אלי אחרי שכבר התנסו בטיפולים פסיכולוגיים שונים (לעיתים ארוכים מאוד שנמשכו שנים), אני יכול לומר שאפשר להפיק תועלת מטיפול פסיכולוגי, אבל לרוב התועלת הזו תהיה מוגבלת.

מאות מהאנשים שהגיעו אלי למפגשים אישיים שיתפו אותי לא פעם שהטיפול הפסיכולוגי שבו התנסו לפני שהגיעו אלי, עזר להם במידה מסויימת להקל על הרגשתם, לתת ביטוי ופורקן לתחושותיהם, לאמץ צורות חשיבה חיוביות יותר, להבין את עצמם טוב יותר ולאזן במידה מסויימת את חייהם, אבל יחד עם זאת הם לא קבלו מענה אמיתי ומעשי לתחושות עמוקות של חרדה ודכאון, למחשבות טורדניות שחוזרות ושבות, לתחושה עמוקה של חוסר סיפוק וחוסר שקט פנימי ולקושי לחיות בתחושה של קבלה ואהבה עצמית.

ובעיני זה הגיוני מאוד מכיוון שלרוב, טיפולים פסיכולוגיים מתמקדים יותר בשיחה עם החלק הרציונלי של החשיבה שלנו, החלק שמנתח, נזכר, מבין ומנסה להיות בשליטה. והרבה פחות בהבנה והתייחסות לתקשורת הרגשית ושפת הגוף, ביצירת תקשורת ישירה עם העולם הרגשי, הגופני התת מודע והילדי שלנו שבו מצויין השורשים העמוקים של כל המצוקות והצרכים שלנו.

בנוסף, ברוב הטיפולים הפסיכולוגיים הגישה מבוססת על נסיון להבין או לנתח את "הבעיה" באופן מחשבתי ולשלוט בעצמנו וברגשותינו, גישה שלא פעם מעוררת קושי, התנגדות ותחושת מאמץ בתוכנו מכיוון שהעולם הרגשי שלנו (ממש כמו ילד) לא רוצה שינתחו אותו, שיתייחסו אליו כ"בעיה", שינסו לשלוט בו או "לסדר" אותו.

העולם הרגשי התת מודע שלנו צריך ומבקש שבאמת יקשיבו לו, שקודם כל יקבלו אותו, שיראו את הרגישות והחוכמה שבו, שייצרו איתו חיבור מוחשי ואוהב, שיטפחו איתו תקשורת פנימית אמפטית, שיאפשרו לו לרפא את הפצעים הרגשיים העמוקים, שיתמכו בו בדרכו המיוחדת ויאפשרו לו לבטא ולהביע את עצמו בדרכים שהן לא רק מילוליות אלא גם אינטואיטיביות, פיזיות וחווייתיות כפי שקורה בטיפול רגשי.

ולכן ההשפעה של טיפולים פסיכולוגיים שונים כולל CBT ואחרים היא לא פעם מוגבלת ביכולת לשנות ולרפא באופן שורשי ויסודי את החרדות, המחשבות הטורדניות והמצוקות העמוקות שלנו.

הנה סרטון קצר שבו אני חולק 3 סיבות לכך שלעיתים טיפולים פסיכולוגיים ואחרים מתקשים לתת מענה אמיתי ומתמשך לצרכים הנפשיים והרגשיים שלנו:

האם טיפול רגשי כרוך בהצפה של טראומות ורגשות כואבים?

בעקרון, טיפול רגשי למבוגרים וטיפול רגשי בכלל הוא תחום רחב מאוד וקיימות בו גישות שונות כמספר האנשים שעוסקים בו. בגישה שלי שקראתי לה "להכיר בעצמי" הדגש הוא לא על הצפה של טראומות או חוויות כואבות.

הטיפול הרגשי בגישה שלי מתמקד דווקא בחווית ההווה שבה אנו חווים את הרגשות, תחושות הגוף והמחשבות שלנו באצעות ההכרה (המודעות העצמית הטבעית שלנו).
הגישה מתמקדת ביצירת תמיכה ואיזון פנימי ברמת מערכת העצבים ומכלול המחשבות והרגשות שלנו באמצעות כלים חוויתיים של חיבור טבעי ונעים עם העולם הגופני, הרגשי ותת המודע שלנו.

השיח התומך במהלך טיפול רגשי יחד עם הדרכה אישית שיוצרת חוויה נינוחה, בטוחה, מאפשרת ומקבלת, מאפשרים לייצב את הנוכחות שלנו בתוכנו, להיות ערים לעצמנו מבלי להכנס למתח או למאבק עם עצמנו, ליצור חיבור טבעי מקבל ונעים עם הרגשות והגוף שלנו ולאפשר לריפוי העולם הרגשי שלנו להתרחש ללא מאמץ.

מתוך החוויה הנעימה, הנינוחה והמאוזנת שלנו בתוך עצמנו בהווה, עולים באופן טבעי משקעים טראומטיים וכואבים שאנו נושאים בתוכנו, אך לא בגלל "שחיפשנו" אותם או ניתחנו את עצמנו, אלא בגלל שכמו ילדים אבודים סוף סוף יש להם מקום אוהב, מקבל ותומך לחזור אליו ולשחרר את מטען הפחד והכאב, לקבל יחס אוהב ומחזק וכשזה קורה באופן הזה, אפילו הטראומות הכי קשות לא נחוות כסבל או "התמודדות" אלא כחוויה של שחרור, השלמה, הקלה והתרחבות פנימית.

איך מתבצע בפועל טיפול רגשי בגישת "להכיר בעצמי"?

בפועל, טיפול רגשי למבוגרים בגישת "להכיר בעצמי" מתבצע בסדרה של מפגשים אישיים שניתן לקיים במפגש פיזי בחדר הטיפולים שלי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום (בשני המקרים יעילות התהליך זהה). משך כל מפגש הוא בין שעה ורבע לשעה וחצי כך שיש זמן לעבור תהליך, להעמיק, ללמוד וגם להקנות כלים לריפוי, העצמה, איזון וצמיחה אישית.

התהליך מתמקד ביצירת חוויה פנימית טבעית של איזון ונינוחות על בסיס קבלה ואהבה עצמית ומתוך חוויה זו ובאמצעות הכלים הנלמדים, מתאפשר ריפוי הולך ומעמיק של טראומות, שחרור משקעים רגשיים, למידה של תקשורת פנימית מעצימה וביסוס המודעות וההכרה העצמית מתוך נחת, נועם ותחושה הרמונית.

משך התהליך לא נקבע מראש אלא מותאם באופן אישי לכל אדם בהתאם לצרכיו ורצונו. לרוב מדובר בתהליך של 10-20 מפגשים המתפרשים של פני תקופה של מספר חודשים אך ישנם גם מקרים בהם 2-3 מפגשים הביאו לשינוי משמעותי מאוד בחיים. בסופו של דבר התהליך נועד להביא את הלקוח לחוויה נינוחה, מאוזנת ועצמאית שמתוכה הוא יכול להמשיך לצמוח ולהתפתח ללא תלות במטפל רגשי.

טיפול רגשי מומלץ אלי קרסניץ
"לשמור על יציבות, על קול פנימי צלול ואוהב…" (דניאל, 28, מורה למחשבים)

מכתב תודה של אחד מהאנשים שליוויתי במפגשים אישיים, לקריאת עדויות נוספות בקרו כאן 

תהליך של טיפול רגשי למבוגרים בגישת "להכיר בעצמי" מורכב מיחס אישי, תומך, אמפטי ואותנטי "בגובה העיניים", תרפיה רגשית, הדרכה אישית והקניית כלים ליישום עצמי.
מכיוון שמדובר בתהליך של תרפיה ולמידה שבו הלקוח הוא שותף מלא ומודע לתהליך, ישנה אפשרות גם לפנות ולקבל מענה לשאלות או קשיים במייל\ווטסאפ בין המפגשים וכך נוצר תהליך רציף של ריפוי רגשי, צמיחה והעצמה אישית בריאה ומאוזנת שמוביל לשינוי עמוק, חיובי ומתמשך באיכות החיים.

וכמה מילים בנימה אישית יותר: עבורי טיפול רגשי ועבודה עם אנשים הם הרבה יותר מטיפול או עבודה, הם התשוקה, האהבה והחיים שלי כיוון שאני עצמי צמחתי מתוך ילדות טראומטית, תהומות של חרדה, מחשבות טורדניות, יאוש וחוסר ערך עצמי ולכן תהליכי הריפוי שאני מעביר הם מאוד אישיים עבורי ובעצם, אני הלקוח הראשון של עצמי. כל מה שאני מלמד, למדתי ויישמתי גם על עצמי ותהליכי התרפיה שאני מעביר מהווים עבורי חלק גדול מהצמיחה וההתפתחות האישית שלי, מהבחירה שלי באהבה ובאושר כחווית חיים (אפשר לקרוא עוד אודותיי כאן).

אחד השיתופים מעמוד הפייסבוק שלי

תודה שקראתם, בכל שאלה לגבי טיפול רגשי בגישת "להכיר בעצמי" אפשרות לפנות אלי כאן.

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

6 תגובות
  1. אריקה שליין הגב

    היי אלי,
    מה שלומך?
    רוצה להודות לך על ההסברים המאירים ועל המדריך שאתה מעניק לנו.
    משום מה ארעה שגיאה (מס' 404) ולא הצלחתי להוריד אותו.

    בברכת יום שני מבורך ומוצלח, יום שני שאין שני לו, 🙏🙏🙏
    אריקה שליין

  2. גבריאל הגב

    האם יש דרכי טיפול לבעיות רגשיות קשות לכאלה שיש להם ברקע מחלת נפש כמו מאניה דפרסיה …???

  3. toshik הגב

    איפה אתה מקבל למפגש אישי.
    האם עושה גם סדנאות, לשחרור משקעים וטראומות, שאז העלויות נמוכות יותר.
    האם בכלל ניתן להגיע למצב של גילוי משקעים וטראומות בקבוצה, עם חשיפה וטיפול בהם. כי מצד אחד זה נורא אישי וסגור ופרטי. ומצד שני – יש שאיפה כמוסה להתערבב עם עוד אנשים לא מושלמים שזקוקים לריפוי, ולחשוף ולהשתחרר בצוותא.

    • אלי קרסניץ הגב

      היי, אני עושה תהליכים אישיים וכרגע יש גם קורס עומק אינטרנטי. עשיתי הרבה תהליכים קבוצתיים בעבר וכנראה שבעתיד הלא רחוק אעשה שוב.
      אתה מוזמן להסתכל באתר ולגלות אפשרויות שמתאימות לך, תודה.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן