מה גורם להתמכרות, מה זה התמכרות ואיך לעצור התמכרות

אלי קרסניץ מטפל רגשי בלייב בפייסבוק

מה גורם להתמכרות? מהי התמכרות ומה קורה לנו כשאנחנו מתמכרים?

ואיך אפשר לרפא באופן שורשי ויסודי התמכרות למין, עישון, אכילה, סמים ועוד?

אני מודה, יש לי הסטוריה כאובה עם התמכרויות. במשך שנים רבות הייתי מכור. התמכרות למין, התמכרות לפורנוגרפיה, התמכרות לצפייה בסדרות, התמכרות לאכילה רגשית, התמכרות לאכילה לילית – את כל אלה אני מכיר ממש טוב.

אחרי שנים של תסכול, מאבקים עם עצמי, רגשות אשמה ותחושת יאוש וחוסר אונים הבנתי יותר ויותר שכל ההתמכרויות שלי הן רק סימפטום למשהו עמוק יותר. הבנתי שבכל התמכרות יש משהו נעים, משהו שלפחות בהתחלה יוצר הקלה, שחרור רגעי, תחושה רגעית של נחת, חופש או הנאה.

אבל בהמשך הדרך, ככל שההתמכרות מתפתחת, היא מובילה ליותר ויותר חרדה, אשמה וכאב רגשי ועם הזמן הבנתי שהכאב, האשמה והחרדה שבהתמכרות, ממכרים לא פחות מההנאה שבה.

ובהמשך הדרך, אחרי שליוויתי והדרכתי אנשים רבים שנושא ההתמכרויות לא זר להם, הבנתי עוד הרבה לגבי העומק שממנו מגיעות ההתמכרויות.

אחד הדברים הכי חשובים בעיניי בנושא התמכרויות הוא שלכל התמכרות יש סיבה עמוקה ושורשית. התמכרות היא לא סתם, זו לא "נפילה" או "חולשה" או "מחלה".

מדובר במצב שיש לו שורשים עמוקים, סיבות אמיתיות שקשורות לכאב רגשי, למצוקה, לצורך להשתחרר ולברוח מתחושות של כאב, פחד, יאוש, חוסר אונים, בדידות, תחושה של כשלון וחוסר ערך עצמי, להמנע מהתחושה ש"אני זה לא מספיק טוב", שאני לא עושה את מה שצריך או לא חי כמו שצריך.

תחושות שהן תוצר ישיר של חוויות הילדות שלנו והיחס שקיבלנו כילדים.

מה גורם להתמכרות

אז מה גורם להתמכרות?
בראש ובראשונה זהו כאב רגשי. מצוקה רגשית שנושאת הרבה צורות אבל בבסיסה תמיד כוללת רגשות של פחד, בדידות, חוסר בטחון, מצוקה ודימוי עצמי נמוך בשילוב עם תסכול ויאוש.

אם במקרה אתם סובלים מהתמכרות כלשהי, אני מזמין אתכם לבדוק עמוק בפנים – האם הרגשות האלה קיימים בכם באופן ניכר והאם התגובה שלכם אליהם הוא דחף לברוח ולהתחמק מהם?
אם כן, זהו המנוע העמוק לכל התמכרות וההכרה בכך היא ההתחלה של ריפוי אמיתי ויסודי.

זה אומר בעצם שההתמכרות היא לא רק למשהו אחד (כמו סמים, מין, אלכוהול, אכילה ועוד) אלא שההתמכרות יש לה שורש עמוק ומתוך השורש העמוק הזה, ההתמכרות הכי עמוקה היא לבריחה, בריחה מרגשות מסויימים, מכאב, בדידות, חוסר בטחון ותחושה שאני זה פשוט לא מספיק טוב, מוצלח או ראוי לאהבה.

והבריחה הזה היא לא מגונה ולא שלילית, אבל היא בהחלט ראויה לתשומת לב, להכרה ולהתייחסות שתאפשר לנו לא להתנהל מתוך בריחה שמובילה לכל ההתמכרויות שאנחנו מכירים.

כדי להבין טוב יותר מהי התמכרות, מה גורם להתמכרות ואיך אפשר לעצור התמכרות, אני ממליץ לצפות בקטע הוידאו הבא שלקוח מתוך התוכנית שלי "להכיר בעצמי".

סיכום הנקודות העיקריות לגבי התמכרויות

1. כל התמכרות מתחילה בכאב רגשי – רגשות של חרדה, חוסר בטחון, חוסר ערך עצמי, בדידות, אכזבה, אשמה ותחושה שאנחנו "לא טובים מספיק".

2. ההתמכרות העמוקה והיסודית שלנו היא לבריחה, נסיון להמנע מכל אותם רגשות לא נעימים שאנו נושאים בתוכנו לרוב כבר מהילדות שלנו. הגורם העמוק להתמכרות הוא הנסיון הבריא והחכם שלנו להמנע מרגשות לא נעימים.

3. ככל שאנחנו ממשיכים להימנע מהרגשות שלנו, כך ההתמכרות גדלה ומתפתחת ויכולה לכלול כמה צורות התמכרות למשל: התמכרות למין, לאכילה, לעישון ולסמים.

4. כדי לענות על השאלה – מה גורם להתמכרות? כדאי להעמיק ולבדוק מהם הרגשות הלא נעימים שלי וממה אני בורח, כך אפשר להתחיל להבחין בשורש ההתמכרות.

5. כל התמכרות מתחילה בתחושה נעימה של נחמה, התרגשות, חופש או הקלה. עם הזמן כל התמכרות הופכת ליותר ויותר מכאיבה באמצעות רגשות אשמה, תסכול, חוסר אונים, חוסר ערך עצמי וחרדה.

6. ההתמכרות לתחושות הכואבות שקיימות בכל התנהגות התמכרותית, היא חזקה מאוד ולרוב לא מדוברת. כשמסתכלים לעומק מגלים שההתמכרות הכי חזקה היא לכאב שאנחנו גורמים לעצמנו.
הכאב שבעזרתו אנחנו לוקחים לכאורה שליטה על החיים שלנו ומפצים על הכאב שנגרם לנו בחוויה שלנו כילדים על ידי ההורים והחברה.

7. כדי לעצור מהתמכרות או להשתחרר מהתמכרות, כדאי להבין מה גורם להתמכרות ואז ליצור קשר עם הגוף והרגשות שלנו באמצעות דיאלוג פנימי שמבוסס על כנות, אהבה וקבלה שאין בה מאמץ או נסיון לשנות את עצמנו בכח.

8. ככל שהקשר שלנו עם כל אותם רגשות ילדיים וכאובים בתוכנו הולך ומתפתח, כך הצורך בבריחה להתמכרות הולך ופוחת באופן טבעי ובלי מאמץ.

אני מקווה שהסרטון והנקודות שציינתי עזרו לכם בהבנה של מה גורם להתמכרות, מה אפשר לעשות עם התמכרות ואיך לעצור התמכרות באופן טבעי, יסודי ובריא.

כדי להבין יותר לעומק את הגישה שלי לריפוי, צמיחה והתפתחות אישית אני מזמין אתכם לקרוא את המאמר שמתאר את הגישה שלי לריפוי וצמיחה אישית על בסיס קבלה ואהבה עצמית.

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן