באנר לטיפול רגשי במחשבות טורדניות

טיפול בחרדת נטישה – המניע הנסתר של כולנו

טיפול והתמודדות עם חרדת נטישה

חרדת נטישה | טיפול בחרדות נטישה | סדנה לטיפול בחרדות נטישה

חרדת נטישה היא המניע הנסתר המשמעותי ביותר לכל צורות הקושי הנפשי והרגשי, ההתמכרויות וחוסר הנוחות שאנו חווים ביחסים ובקשרים זוגיים.

חרדת נטישה מוטבעת בנו בילדות בעקבות התייחסות לא קשובה, לא אוהבת ולא משרה בטחון מצד הורינו (שלא באשמתם מכיוון שגם הם עצמם העבירו לנו את מה שקיבלו מהוריהם וכן הלאה) וגורמת לנו לתגובות של חרדה, לחץ, תוקפנות, הדחקה, חוסר ביטחון, ביטול עצמי, אובססיביות, תלותיות, קורבנות, ביקורתיות, עקשנות וחוסר סבלנות אל מול מצבים רבים בחיים בכלל וביחסים זוגיים ובין אישיים בפרט.

ללא מודעות אליה ולא מתן מענה עמוק ואוהב, חרדת נטישה מנהלת אותנו מבפנים ומפרידה בינינו לבין זוגיות טובה ואוהבת, תחושת סיפוק וחיים בתחושת בטחון, שלווה והגשמה.

למרות שחרדת נטישה היא הכח המניע החזק ביותר לכל צורות הסבל שלנו, חרדה זו זוכה להתייחסות מועטה בלבד בגישות טיפוליות שונות ובקרב מטפלים ומורים רבים. מוזמנים קרוא על חרדת נטישה, מנגנוני ההווצרות שלה, ההשלכות שלה על החיים ועל הדרך לטיפול כדי לחיות חיים מאושרים באמת.

לפני כן אני רוצה לשתף אתכם באופן אישי שרוב חיי התנהלתי מתוך חרדת נטישה ובמבט לאחור אני רואה סבל וכאב גרמה לי חוסר המודעות לחרדת הנטישה שלי.
סבל וכאב בצורת לחץ, ביקורתיות, קושי גדול לתת אמון ולבטוח, רצון לברוח ולהסתגר ותחושת חרדה ובדידות שליוותה אותי רוב חיי.

מהי חרדת נטישה?

חרדת נטישה היא חוויה של פחד עמוק והישרדותי שמתקבע בנו בד"כ בילדות המוקדמת. ללא התייחסות מתאימה או טיפול מתאים, חרדת הנטישה מלווה אותנו וגורמת לסבל רב.

אפשר לומר שלמעשה, כל אחד מאתנו סובל במידה כזו או אחרת מחרדת נטישה בעוצמה שונה. עוצמת החרדה משתנה מאדם לאדם ובהתאם לנסיבות ותקופות חיים שונות. הקושי בזיהוי חרדת הנטישה כמקור לסבל וחוסר הסיפוק בחיינו נובע מהיכולת שלנו להסוות ולהדחיק את חרדת הנטישה כך שעל פני השטח אנו חווים רק את ההשלכות שלה.

באופן אישי אני יכול לספר ששנים רבות הייתי מופעל על ידי חרדת נטישה עמוקה ולא ידעתי להבין, לזהות או לשים את אצבע על הגורם הכל כך משמעותי הזה. שנים הייתי עסוק בביקורת עצמית, אשמה, ביקורת על כל מי שהיה סביבי ותחושות של חוסר בטחון, חרדה ותסכול.

היום אני מבין שפשוט פחדתי. פחדתי להכיר בקושי שלי, פחדתי להסתכל לעצמי בעיניים ולראות את אותו ילד מפוחד ונטוש שהייתי ושעדיין נמצא בתוכי.

לפי הגישה שלי, תהליך או טיפול נפשי, פסיכולוגי או רוחני שלא מביא הבנה, הקשבה ומענה עמוק ואוהב לחרדת הנטישה שמצויה בבסיס כל צורות הסבל שלנו, יהיה חלקי בלבד.

מקור חרדת הנטישה

חרדת נטישה היא לרוב תוצאה של חוויות בילדותנו המוקדמת. עקב התלות הטבעית שלנו כילדים בהורינו לצורך הזנה, הגנה, אהבה, אישור ובטחון במהלך הילדות, בכל פעם שילד חווה חוסר או העדר של אחד ההורים או שניהם או במצבים בהם הצרכים הרגשיים והגופניים הטבעיים שלו זוכים ליחס מתעלם, מזלזל או ביקורתי (ובמקרים מסויימים ביחס מתעלל) מצד ההורים ודמויות סמכות נוספות, התגובה הרגשית היא חרדה עמוקה המלווה בכאב רגשי עמוק והתכווצות שמטרתה לגונן עלינו מפגיעה.

אפילו אם נסתכל על הנושא מנקודת מבט אבולוציונית והשרדותית: כל ילד מבין באופן תת מודע שכדי לשרוד הוא זקוק להוריו ולכן כאשר ילד חווה צורות שונות של התייחסות שמתפרשות אצל הילד כנטישה מצד הוריו לאורך זמן (ההורים לא מרוצים ממני, ההורים כועסים עלי, ההורים מגנים ודוחים אותי, ההורים מתעלמים ממני, אני מפריע להורים, אני גורם אי נוחות להורים…), באופן תת מודע מתגבשת בו הבנה או אמונה בסיסית מגוננת לגבי עצמו ולגבי החיים.
הבנה או אמונה שנועדה להגן עליו ולמנוע פגיעה רגשית נוספת.

הנה כמה דוגמאות נפוצות לתפיסות מגוננות שמוטמעות בילדות.

אני מזמין אתכם לקרוא ולאבחן בעצמכם כמה מהאמונות האלה קיימות גם בכם.

אפשר לאבחן ולבדוק זאת בקלות על ידי קריאת המשפטים הבאים בלב או בקל רם ומתן תשומת לב לתחושה הגופנית באזור הבטן והחזה ולנשימה שלנו.
כאשר אנו קוראים משפט ויש תחושה של הזדהות, לחץ, התכווצות, מועקה או ההתקשות בבטן או בחזה והנשימה מתכווצת, מתקשה, קטנה, זה סימן שגם בנו יש הזדהות רגשית עם התפיסה או האמונה הבסיסית הזו.

"אי אפשר לסמוך על אהבה"

"בסוף אני תמיד לבד"

"אין מקום לרגשות שלי"

"אף אחד לא מבין אותי"

"אף אחד לא אוהב אותי"

"אי אפשר לאהוב אותי"

"אני לא סומך על אף אחד"

"אני לא מספיק טוב"

"הרגשות שלי לא חשובים"

"החיים קשים וצריך להתאמץ"

"לא נעים להיות איתי"

אילו מהמשפטים האלה נגעו בכם הכי חזק? אותם מפשטים מביעים את חרדת הנטישה ואתם לא לבד, חרדת נטישה היא המניע והכאב העמוק שלנו כחברה.

נקודה לבדיקה:
האם בילדות זכיתם למלוא תשומת הלב, הקבלה, האהבה והאישור שלהם הייתם זקוקים מהוריכם?
באיזו מידה האמונות המגוננות שהוזכרו כאן מוכרות לכם מעולם המחשבות שלכם?
(הניסוח יכול להשתנות כמובן מאדם לאדם אך המסר הבסיסי ותחושת הנטישה, המסר שאנחנו לבד, שאי אפשר לסמוך, שאהבה היא משהו לא אמין ושחייבים להיות דרוכים…כל אלה נשארים דומים אצל רובנו).

דמיינו לרגע את חייכם ללא אותן תפיסות מגוננות לגביכם ולגבי החיים. איך ישתנו חייכם כתוצאה מכך?

למרות שרובנו חשים אשמה והאשמה כלפי הורינו, חשוב לציין שההורים אינם אשמים בחווית הנטישה שלנו, שהרי גם להם היו הורים וגם הם חוו לא מעט חרדת נטישה מהוריהם וכן הלאה, ולכן הם העבירו לנו רק את מידת האהבה והמודעות שקיבלו מהוריהם.
מצד שני, חשוב לנו לראות ולהבין את חווית הנטישה הילדית שלנו ואת ההשפעה העמוקה שלה על צורות החשיבה וההתנהגות שלנו כיום.

ריק

ביטויי חרדת הנטישה בחיינו

חרדת נטישה לא מודעת מנהלת את חיינו כאשר אנו נתקלים במצבים שמזכירים לנו את חווית הנטישה הילדית שלנו. למשל במצבים בהם נדמה לנו שעזבו אותנו, התעלמו מאתנו, פגעו בנו, לא התייחסו לרגשותנו, לא הקשיבו לנו, לא התחשבו בנו, לא קיבלו אותנו או את הדעות שלנו ובמקרים רבים נוספים.
בנוסף, ואפילו במידה רבה יותר, חרדת הנטישה לא מודעת מנהלת אותנו במצבים בהם נדמה לנו שנטשנו, התעלמנו, זלזלנו או פגענו בעצמנו, ברגשות שלנו, בצרכים שלנו או בכל היבט אחר של הגוף או הנפש שלנו.

אפשר למצוא אינספור דוגמאות מהחיים למצבים כאלה: בן או בת הזוג לא שמה לב או התייחסה אלי כפי שרציתי, מישהו חתך אותי בכביש, בעבודה לא התייחסו אלי או זלזלו בי, החיים לא הסתדרו כמו שרציתי, לא הקשבתי לתחושות הגוף שלי, לא נתתי לעצמי מספיק מנוחה, ניסיתי להסביר את עצמי ולא הבינו ועוד ועוד.

בכל אחד מהמקרים האלה, אחת מהתפיסות המגוננות שאימצנו בילדות מפעילה בנו את אותה חרדה ילדית והישרדותית. מכיוון שחרדה היא תגובה טבעית למצב שנתפס כאיום, היא מפעילה את מנגנוני ההגנה הטבעיים שלנו באופן בלתי נשלט, באופן שלא נראה רציונלי או פרופורציונלי במבט לאחור.

כאשר אותם מנגנוני הגנה עוצמתיים וטבעיים (שעזרו לנו לגבור על כל הסכנות לאורך מיליוני שנות אבולוציה אנושית) מופעלים על ידי חרדת נטישה לא מודעת, הם מביאים סבל רב לחיינו.

אפשר לחלק את מנגנוני ההגנה ודפוסי הסבל שלנו ל 3 קטגוריות:

Fight – תגובות שנשלטות על ידי כעס (שגם הוא מנגנון הגנה טבעי) כמו התרפצויות זעם, האשמה, ביקורתיות, עקשנות, אלימות מילולית או פיזית, התנהגות אימפולסיבית ועוד.

Flightתגובות של בריחה ואי התמודדות כמו קורבנות, התנהגות אובססיבית, התקפי חרדה, נטיה לנתק קשרים ברגעי קושי, נטייה לשקר ולהסתיר, נטייה להתמכרויות שונות החל בעישון והפרעות אכילה ועד התמכרות למין, סמים וצפיה בטלוויזיה ופורנוגרפיה ועוד.

Freeze – תגובות של קיפאון כמו תקיעות פיזית, מחשבתית ונפשית, חוסר יכולת להחליט, בלבול, קושי בתקשורת, דיכאון, פאסיביות, תלותיות, עצב ודכדוך, תחושת חוסר אונים וקושי לבטא ולהסביר את מה שאנו מרגישים ועוד.

נקודה לבדיקה:

  • אילו מדפוסי הסבל שהוזכרנו כאן מתקיימים בחייכם? נסו לדמיין את חייכם בתהליך נעים ואוהב שבו דפוסים אלה מתפוגגים בהדרגה.
  • איך ישתנו חייכם כתוצאה מכך?
  • מה תרוויחו במישור האישי, הזוגי, הרגשי, המקצועי והבריאותי?

טיפול עמוק ואוהב לחרדת נטישה

ריפוי אמיתי ויסודי לחרדת נטישה וכל צורות הסבל שלנו עובר בכמה נקודות מעוררות הבנה חוויתית:

1. חרדת הנטישה הלא מודעות והתפיסות המגוננות שאימצנו בילדות ולא שום גורם אחר (פנימי או חיצוני), הם המניע העמוק והיסודי ביותר לכל צורות הסבל, ההתמכרות וחוסר האיזון שאנו חווים.

2.  אותה חרדת נטישה ילדית היא לא "שלילית" והיא לא בעיה או תקלה אלא תגובה טבעית, מגוננת ואוהבת שכל תכליתה הוא להגן עלינו ממצב של סכנה קיומית בהעדר דמות של הורה אוהב, מגונן ומכיל.

3. למרות שמקור חרדת הנטישה שלנו הוא בעבר הרחוק, היא ממשיכה להתקיים בנו בהווה הודות להתנהגותנו וחוסר המודעות שלנו בהווה ולכן גם השחרור ממנה מתרחש בהווה.

4. למרות שעל פני השטח נדמה לנו שחרדת הנטישה שלנו באה בתגובה לנטישה על ידי גורמים חיצוניים (בני זוג, הורים, החברה או מישהו שלא הקשיב, זלזל, התעלם או פגע בי), למעשה רק הנטישה שלנו את עצמנו היא זו שחשובה והיא זו שממשיכה לקבע את הסבל בחיינו.

5. אנו לומדים לנטוש את עצמנו בדרכים רבות ויצירתיות: התעסקות אובססיבית במחשבות והתעלמות והדחקה רגשית, ביקורת פנימית, מחשבות קורבניות, פסימיות, פילוסופיות או אידיולוגיות, התעסקות אובססיבית בדברים חיצוניים, כיווץ אזורים בגוף והגבלת הנשימה כדי לא להרגיש עד הסוף ועוד ועוד.

6. כל ניסיון לשנות בכח או לשחרר את חרדת הנטישה על ידי מאמץ, מאבק או ביקורתיות יביא להתכווצות נוספת בתוכנו.

7. ריפוי אמיתי לחרדת הנטישה שלנו הוא פיתוח יכולת להקשיב, להרגיש, לקבל ולאהוב ללא תנאי את כל אותם מקומות ילדיים, מפוחדים, מכווצים וחרדתיים בתוכנו.

8. תהליך הריפוי והטיפול כולו הוא טבעי, הרמוני, רך, תומך מאפשר ולא מצריך עימות קשה ומכאיב עם טראומות ילדות או זכרונות קשים.

ברמה המעשית, לפי הגישה שלי לריפוי וצמיחה מתוך קבלה ואהבה עצמית, השחרור מחרדת נטישה כולל תקשורת חברית, תומכת ומשקפת שמעוררת ללא מאמץ או מאבק, מפגש חווייתי עם כל ההיבטים שאותם למדנו לזנוח ולנטוש: הגוף, הרגשות, המחשבות והצרכים הרגשיים שלנו.
תהליך הטיפול בחרדת נטישה מעורר הבנה ותקשורת פנימית הרמונית, כנה, רכה ונעימה של חיבור אל עצמנו והרגשות שזנחנו ויוצרת אמון פנימי ובטחון פנימי חדש ברכות ובאופן יסודי ונעים.

למעשה, התהליך מלמד אותנו לחזור ולאהוב את עצמנו כפי שאנו כבר כעת ולהרפות מהדפוס המכאיב של נטישה עצמית אל מול מצבים קשים.
הריפוי שמתרחש באופן טבעי בעקבות המפגש שלנו עם עצמנו באווירה מאשרת, מאפשרת ותומכת מלמד אותנו לקחת אחריות על חיינו מתוך אהבה והכלה עצמית ולצאת לדרך חדשה של הגשמה עצמית, שחרור רגשי ויחסים אוהבים ונעימים עם בני זוג ואנשים אחרים.

חרדת נטישה היא אמנם המניע העמוק והנסתר לרבות מצורות הסבל והמתח שלנו אבל לפעמים כדאי להתמקד ולהסתכל גם על צורות נוספות של חרדה, למשל חרדה חברתית.

לפני שממשיכים, הנה הסבר קצר על בטחון עצמי, הקשר שלו לחרדה והמענה הטבעי:

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

16 תגובות
  1. איסי הגב

    אולי חרדת נטישה היא, במובן הרחב, היצמדות? כל היצמדות למוכר, כל היצמדות לדבר ש"אני" מזוהה איתו מלווה בחרדת נטישה- לאבד את הדבר שאני נצמד אליו ומזדהה איתו. אם כן, שחרור מחרדת נטישה הוא שחרור מה"אני". הפיכת ה"אני" ל- "אין".

    • Armadil הגב

      שלום, אני לא חושב שחרדת נטישה היא בהכרח "היצמדות". יש היצמדות לרגשות שלנו, לתחושה הפנימית שאנחנו חשובים, שיש מקום ומשמעות לרגשות שלנו.
      הניסיון "לא להיצמד" על פי תורות "רוחניות" כאלה ואחרות, הוא הנטישה הגדולה ביותר.
      אין באמת "אני", יש חוויה שכוללת מחשבות, רגשות ותחושות גוף. "אני" זה שילוב של שלושת אלה. היצמדות או הזדהות עם הגוף הזה היא בריאה, טבעית ואפילו מדהימה כשאנו מסכימים סוף סוף להרגיש, לחוש ולהיות כפי שאנחנו כבר עכשיו.

      • אנה הגב

        כל כך מסכימה איתך! ביטלתי את עצמי כל כך חזק ששברתי את עצמי לגמרי. הדברים האלה מאוד מסוכנים

        • אלי קרסניץ הגב

          תודה אנה, חרדת נטישה יכולה להוביל לביטול עצמי עמוק והכאב שאנחנו מרגישים במקומות האלה
          הוא הקול הפנימי שמכוון אותנו לא לוותר על עצמנו.

  2. ליזי דנילה הגב

    שלום אני סובלת מחרדת נטישה ועקב כך לא מסוגלת להתחיל מערכות יחסים כל פעם שאני מתקרבת לזה אני מתחילים לי כאבים בחזה ומחשבות אובססיביות והתעסקות בבנזוג כל הזמן ואז אני עושה מעשים שגורמים לקשר להפסק . אני מאוד זקוקה לבנזוג ולא יודעת איך לעשות את זה .

  3. קורא הגב

    מאמר מעולה!
    תודה!
    כתוב בבהירות רבה מאד!
    תודה רבה!

    • אלי קרסניץ הגב

      תודה רבה 🙂 הנושא של חרדת נטישה הוא מאוד נפוץ ולא מדובר ואני שמח שהצלחתי לגעת ולהאיר משהו
      לגבי הנושא החשוב הזה והטיפול בו.

  4. ענבר הגב

    היי ,
    מאמר מעולה , הייתי שמחה לשמוע ממך על סיבות אפשריות שבגללן מתפתחת החרדה, כלומר לדוגמא איזה סיטואציות יכולות להוביל לכך.

    • אלי קרסניץ הגב

      היי, תודה רבה 🙂
      יש הרבה סיבות לחרדת נטישה כמו הורים שלא מקשיבים מספיק לילד, לא נותנים לו תחושה בטוחה, שהם שם, שהם מקשיבים ומבינים אותו.
      הורים שנעדרים הרבה מהבית, מעברים תכופים, סביבה לא יציבה וכמובן חוויות של פרידה וריחוק מההורים ועוד

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן