באנר לטיפול רגשי במחשבות טורדניות

חרדה אחרי שימוש בסמים

חרדה לאחר שימוש בסמים מריחואנה

חרדה אחרי שימוש בסמים, חרדה אחרי עישון מריחואנה, למה זה קורה? 
האם מדובר בנזק בלתי הפיך? 
האם אפשר לצאת מזה באופן טבעי?
האם ייתכן שמדובר בהזדמנות להעצמה וצמיחה אישית? 
האם יש טיפול טבעי ויעיל למצוקה?

קודם כל תרשו לי להרגיע אתכם. במסגרת הליווי והעבודה שלי עם אנשים במשך שנים רבות, פגשתי מקרים רבים של חרדה אחרי שימוש בסמים, חרדה אחרי עישון מריחואנה, מחשבות טורדניות ומשברים נפשיים אחרי שימוש בסמים שונים ואפילו אחרי שימוש באלכוהול. 

אנשים שפונים אלי מספרים לי לא פעם שהתנסו בסם, עישנו ג'וינט או צרכו מריחואנה בדרך כלשהי. לפעמים מדובר גם סמים אחרים כמו אל.אס.די או אקסטזי ולפעמים אפילו אלכוהול. לפעמים מדובר בשימוש חד פעמי ולפעמים זה קורה אחרי שימוש ממושך. מה שמשותף לכל המקרים הוא שפתאום מתחילים התקפי פאניקה, תחושות של פרנויה, תחושה ש"אני לא מזהה את עצמי" ולא פעם נכנסים למשבר עמוק ומתחילים לחשוב שמשהו ממש לא בסדר.

לרוב במצבים כאלה מופיע פחד משיגעון, מחשבות ש"נשרטתי", שעשיתי לעצמי נזק בלתי הפיך ואז חווים חרדה חברתית, מחשבות טורדניות, נטייה להסתגר, תחושה של אובדן זהות, הביטחון העצמי יורד מאוד, תחושת הערך העצמי יורדת ובעצם יש בהלה גדולה שלפעמים מלווה גם בדכאון.

אם התנסיתם בסם כלשהו (אפילו אלכוהול) ואתם חווים חרדה אחרי שימוש בסמים או חרדה אחרי עישון מריחואנה, זה לא אומר שהשתגעתם. 
זה לא אומר ש"נשרטתם", זה לא אומר שיש לכם בעיה בלתי הפיכה. 
כשמבינים נכון את הסיטאציה ואת העולם הפנימי שלנו, המצב הזה יכול להוות נקודת מפנה חיובית, מעצימה ומיטיבה בחיים שלכם.

אני מזמין אתכם לצפות בסרטון הזה שבו אני מסביר את הסיבות ואת הדרך לטיפול טבעי במקרים של חרדה אחרי שימוש בסמים או חרדה אחרי עישון מריחואנה:

מה גורם לחרדה אחרי שימוש בסמים

כבני אדם אפשר לומר שאנו בנויים משתי מערכות שמורכבות יחד. מערכת הראשונה היא המערכת ההכרתית שלנו (המודעת). מערכת זו מודעת למה שקורה, ערה למתרחש. זוהי בעצם היכולת שלנו לבחור לאן להפנות את תשומת הלב שלנו, למה להתייחס, מה לחשוב, מה לומר, איך לבטא, איך להזיז את הגוף ועוד.

מערכת השניה היא המערכת התת מודעת (תת הכרתית). זו שמאחסנת את כל הזכרונות המודחקים שלנו, זאת שאין לנו שליטה לגביה כמו למשל הרגשות שלנו, התחושות שלנו, תפקודי הגוף השונים, המערכת ההורמונלית, הדחפים והצרכים שלנו ועוד.

בזמן שימוש במריחואנה או שימוש בסמים פסיכדליים ואחרים אנחנו מאבדים מידה מסוימת של שליטה, אנחנו גורמים לשינויים בצורת החשיבה וההכרה שלנו. מנגנוני ההגנה הרגילים שלנו מרפים את האחיזה החזקה שהיתה להם על העולם הרגשי התת מודע שלנו. כתוצא מזה לא פעם, מתחת לפני השטח עולה פרץ חזק של רגשות לא מעובדים, רגשות טבעיים שתמיד היו בתוכנו אך לא היו נגישים לנו הודות למנגנוני ההגנה הטבעיים שלנו.

מה שקורה בעצם בזמן שימוש בסמים הוא לפעמים הצפה רגשית. פרץ של רגשות וחוויות לא מעובדות שהיו מודחקות שנים מתחת לפני השטח, עולים ומשתחררים באופן עוצמתי ובלתי נשלט.

מתוך הצפה רגשית גדולה והקושי להכיל ולעבד את הרגשות שעולים, לא פעם אנשים עלולים לחוות מצב שנקרא דיסוציאציה – ניתוק רגשי, תחושת חוסר אונים וחרדה גדולה.
הפחד הגדול שעולה באותם רגעים מספר שאנו מאבדים שליטה, שאנחנו עלולים להתנהג בצורה שתגרום לנו להראות מוזרים, משוגעים. פחד שידחו אותנו, שלא יאהבו אותנו, שלא יקבלו אותנו כמו שאנחנו. הפחד הזה יכול בקלות להפוך לאימה משתקת ולתחושה של זעזוע, הלם וטראומה שמובילה למשבר אמון בינינו לבין עצמנו.

חרדה אחרי שימוש בסמים – לא נזק מוחי

מה שחשוב וכדאי להבין לגבי חרדה אחרי שימוש בסמים או חרדה אחרי עישון מריחואנה, זה שלא מדובר ב"שריטה" או "נזק מוחי" כפי שלא פעם הקולות הפוחדים שבנו מספרים לנו.

מדובר בעצם בחוויה של הצפה רגשית חזקה שמלווה בתחושת זעזוע, פחד מאיבוד שליטה ומשבר אמון פנימי כי חווינו את עצמנו במצב מפחיד שבו לא זיהינו את עצמנו ולא שלטנו במה שקורה לנו.

כמעט בכל המקרים שפגשתי שבהם אנשים חוו חרדה אחרי שימוש בסמים, היתה לזה סיבה שקדמה לארוע. כשהכרנו לעומק בשיחות אישיות גילינו שעוד לפני האירוע הטראומטי מהשימוש בסם, לפני ש"הכל השתנה", היו ברקע תחושות של חוסר ביטחון עצמי.

חוסר בטחון עצמי שלא פעם הסתרנו והדחקנו אבל בפועל זה היה שם. לא פעם מדובר גם בחוסר ערך עצמי, דימוי עצמי לא כל כך נעים, תחושת חוסר שייכות וקושי להשתלב בחברה. לא פעם מגלים גם שהיו ברקע גם ארועים טראומטיים שלפעמים לוקח זמן להזכר בהם ו"לעכל" אותם.

וכשמטענים רגשיים וטראומטיים לא מעובדים עולים ומשתחררים בעוצמה עקב שימוש בסם, החוויה היא של עומס יתר, של חוסר אונים והמחשבות שלנו מנסות להסביר לנו את מה שקורה אבל בגלל ההצפה הרגשית העוצמתית, הן מספקות לנו הסברים מפחידים ומוזרים מאוד מה שרק מעצימים את החרדה.

"אוי לא, אני משתגע, משהו לא טוב קורה אני לא שולט בעצמי…"
"אני לא מבין מה קורה לי, אני לא יודע מי אני…"
"תכף אנשים יראו מה קורה לי, ואוי ואבוי איזה בושה, איזה פאדיחה…"  
כל המחשבות האלה לא מעידות על שיגעון, הן רק מביעות מצוקה רגשית שמבקשת מאתנו יחס ממש כמו ילד שנבהל וזקוק לחיבוק, לאהבה, להבנה ומקום לבטא את רגשותיו.

התמודדות עם חרדה אחרי שימוש בסמים

רובנו גדלנו בבתים שלא לימדו אותנו איך באמת להתייחס לרגשות ולתחושות שלנו, איך להתייחס למצבים מפחדים או טראומטיים שאנו חווים בחיים. רובנו גדלנו במידה של לחץ ותחושה ש"צריך" לעשות ולהספיק דברים ושאין באמת מקום לכל מה שאנחנו מרגישים.

לכן כדי לשמור את הרגשות שלנו "בשליטה", אנו מסגלים לעצמנו תבניות חשיבה שלמדנו מההורים ומהסביבה שלנו. לרוב אנחנו מנסים לייצר דימוי עצמי חיובי והסתכלות חיובית על החיים. כל מה שלא נעים לנו, כל מה שלא מסתדר לנו עם הדימוי שאנחנו מנסים ליצור (פחדים, חוסר בטחון, רגשי נחיתות, חרדת נטישה ועוד…), נשאר לרוב מודחק בתוכנו כולל כל אותם מקומות פגועים וכואבים מהעבר ומהילדות שלנו.

אם מבינים את זה נכון, אפשר להתמודד עם חרדה אחרי שימוש בסמים או חרדה אחרי עישון מריחואנה באופן טבעי, בריא ופשוט בלי כדורים פסיכיאטריים והשפעות כימיות לא טבעיות על המח שלנו.

מכיוון שמדובר בפתיחה מאוד אינטנסיבית של העולם הרגשי שלנו, ומכוון שהעולם הרגשי שלנו הוא לא נגדנו, הוא לא האויב שלנו, המצב הזה יכול להוות פוטנציאל דווקא ולהעצמה וצמיחה אישית מיטיבה.

מה שנדרש מאתנו הוא להבין את מה שקורה ולהתחיל ליצור חיבור קשוב, מקבל ואוהב עם המטענים הרגשיים שעלו.
להתחיל להתייחס באופן קשוב ורגיש לחרדות שלנו, לעולם הפנימי שלנו. לפתח יכולת תקשורת עם אותם חלקים פנימיים שחווים עכשיו חרדה ומצוקה וכמו ילדים מבקשים שנבין אותם, שנאפשר להם לשחרר את מטען הכאב והפחד שלהם.

טיפול טבעי ויעיל לחרדה אחרי שימון בסמים

אחת הטעויות הנפוצות אצל מי שחווה חרדה אחרי שימוש בסמים או חרדה אחרי עישון מריחואנה, הוא להאמין למחשבות שמספרות ש"השתגעתי". למעשה המחשבות האלה רק מביעות מצוקה ולא מתארות את המצב שלנו. לא פעם כתוצאה מאמונה למחשבות המפחידות, אנו נלחצים מאוד ורצים לקבל כדורים פסיכיאטריים שאמורים לכאורה "לעזור" אבל למעשה, שימוש בכדורים כאלה יכול לא רק שלא להועיל אלא אפילו לגרום ליותר ניתוק וחוסר אונים בסופו של דבר. 

לכולנו יש מטענים רגשיים מודחקים שזקוקים למודעות, להבנה, לאמפתיה וליצירת קשר מקבל ואוהב בתוכנו. ככל שנלמד לעכל אותם ולעבד אותם הם בעצם יעצימו אותנו ויתרמו להרגשה של ביטחון עצמי אמיתי.

טיפול טבעי בחרדה אחרי שימוש בסמים או בקנאביס, לא רק משחרר אותנו מחרדה אלא מעצים את היכולת שלנו להעריך את עצמנו. עוזר לחיות פחות בלחץ ובמתח ובאמת להרגיש ש"אני זה בסדר".

זה בדיוק מה שאני עושה עם אנשים במפגשים אישיים. אנחנו לומדים איך לווסת ולאזן את המערכת הרגשית באופן טבעי. איך לעזור לה לעבד בחלקים מאוד קטנים את ההצפה הרגשית הגדולה.

אנחנו לומדים לתמוך את המערכת הרגשית שלנו כדי שהיא לא תהיה כל הזמן בתחושה של סכנה. ולאט לאט אנחנו נרגעים, מתחילים לחשוב בבהירות ומגלים שלא קרה שום אסון, הכל בסדר וזה הופך למסע מהנה של העצמה התפתחות אישית בצורה אורגנית וטבעית. 

כשמבינים את זה בקונטקסט הנכון ולא נכנסים להיסטריה, כשמבינים מה קרה ואיך, לאיזה מצב המערכת הפנימית שלנו הגיעה, הדברים נראים הרבה יותר קלים והרבה יותר נעימים ממה שחשבנו.

כדי להפוך מצב של חרדה אחרי שימוש בסמים או חרדה אחרי עישון מריחואנה ממשבר לחוויה מעצמיה, יש צורך לתמוך, לאזן ולהתייחס באהבה למערכת הרגשית שלנו. והדרך הזו היא דרך העצמה, גילוי עצמי וצמיחה. ואז מגלים שוב ושוב שהכל היה בעצם לטובתנו בסופו של דבר.

בטיפול רגשי טבעי, אנו מגלים שכל הרגשות המודחקים שעלו בצורה של חרדה ותחושת אימה, הם רק חלקים אהובים בתוכנו שרצו להשתחרר מכלא ההדחקה הפנימי ולאפשר לנו לחיות חיים נעימים, אוהבים ושלמים יותר.

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

14 תגובות
  1. הודיה הגב

    תודה ⁦💗

    • אלי קרסניץ הגב

      בשמחה 🙂 נעים לשמוע שאהבת. הנושא הזה של חרדות אחרי שימוש בסמים
      יש בו הרבה בלבול ואי הבנה וחשוב לי לעזור לכל מי שאפשר בתחום הזה לקבל
      מענה טבעי, בריא ומעצים ולא להכנס להיסטריה…

  2. יוסי הגב

    התיאור של החוויה והרגשות שקדמו לחוויה מדוייק מאוד. עזרת לי מאוד להבין את החוויה הלא נעימה הזאת.
    תודה.

  3. אריק הגב

    תודה רבה,פעם הראשונה שאני שומע הסבר כלכך פשוט והגיוני למה שקרה לי לפני שנים,ויצר בלבול וסבל גדול.
    תודה

  4. שי הגב

    לפני 6 שנים עברתי את אותה חוויה בדיוק כמו שרשמת.
    כל כך הרבה שנים שאני עסוקה בלשרוד את הטראומה.
    כתבת עם המון היגיון ופשטות
    תודה לך 🙏

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן