באנר לטיפול רגשי במחשבות טורדניות

פחד משינויים – מה עושים איתו?

אלי קרסניץ מטפל רגשי - רצון אמיתי צורך מודעות

פחד משינויים…כמה מתסכל. מי מאתנו לא חווה את הפחד הזה? עבור חלקנו, פחד משינוי הופך לקושי משמעותי ובא לידי ביטוי בחרדה, תקיעות, קושי בקבלת החלטות, חוסר מימוש עצמי, רגשות אשמה, חוסר בטחון ותחושת חולשה וחוסר אונים.

אחת הדוגמאות הטובות ביותר לאדם שפוחד משינויים הוא אני. כל חיי פחדתי משינויים. בין אם זה לעבור דירה, להכנס לקשר חדש, לעזוב קשר ישן, לשנות קריירה, לעשות בחירות בחיים ואפילו לנסוע למקום חדש ולא מוכר. כל צעד כזה היה מלווה ברמות משתנה של חרדה, תסכול, כעס ורצון עז לברוח ולהדחיק את הכל.

אני זוכר את התסכול והחרדה שהרגשתי (והדחקתי) כשניצבתי בפני אפשרות לשינוי משמעותי בחיי. במקרים רבים הייתי גורר החלטות במשך חודשים ושנים, בוחר שלא להתמודד, מאשים אחרים בבעיות שלי, מנסה לספר לעצמי שזה לא חשוב ושיש גורם אחר כלשהו (למשל הגורל או אלוהים) שיגרום לדברים לקרות באופן הנכון בלי שאני אתערב.

במבט לאחור אני רואה כמה סבל חוויתי כשלא הסכמתי לראות, לפגוש ולהכיר את הפחד שלי משינויים.

הנה ראיון קצר שלי לרשת א' של קול ישראל בנושא פחד משינויים והתמודדות עם פחדים. מוזמנים להאזין לו ולקרוא את המשך המאמר.

הדחקה – הדרך האוטומטית

עבור רובנו, הדחקה היא ברירת המחדל. אנחנו פשוט מעדיפים לא לראות, להתעלם ולא להרגיש רגשות שלמדנו לזהות אותם כ"שליליים", "מגונים" או כ"חלשים" וכמובן שפחד נמצא בראש רשימת הרגשות המודחקים שלנו כי הרי בינינו…מי מאתנו רוצה לפחד? ועוד להיות כנה ולהראות את זה מול אנשים אחרים?

כולנו למדנו בשלב כזה או אחר להדחיק את הפחדים שלנו ולנסות להיראות "אמיצים", אבל המציאות מתחת לפני השטח שלנו שונה לגמרי.

מתחת לפני השטח הפחד המודחק שלנו משינויים מייצר מתח, אי נוחות, כאב רגשי ותסכול. אנחנו כמובן יכולים לבחור להתעלם ממנו ולהדחיק אותו, אך לא לאורך זמן.

כאשר רגש עוצמתי כמו פחד זוכה להתעלמות והדחקה במשך תקופה ארוכה, הוא מתחיל לבוא לידי ביטוי כחרדה, מתח, חוסר שקט נפשי ותסכול הולך וגובר.

למרות שאנו נוטים לראות בסימפוטמים של חרדה וחוסר שקט נפשי בעיה, זוהי למעשה הדרך הטבעית והבריאה שלנו לאותת לעצמנו שאנו במצוקה רגשית ושכדאי מאוד להתחיל לשים לב לרגשות שלנו ולתת להם מענה אמיתי ואוהב.

ואגב, למרות שההדחקה יכולה להיות פתרון נוח באופן זמני, המחיר שאנו משלמים על חוסר הקשבה ומענה לפחד המודחק שלנו משינויים הוא כואב. אנו יכולים למצוא את עצמנו תקועים בעבודה שאנחנו לא אוהבים, בזוגיות שהיא לא בריאה ולא נעימה לנו, במערכות יחסים קשות ומתסכלות עם הורים, קרובי משפחה וחברים או לחלופין עם קושי רב לנהל מערכות יחסים בכלל ועם תחושה הולכת וגוברת של תסכול וחוסר סיפוק מעצמנו ומהחיים.

פחד משינויים – המעצור

אז מהו בעצם פחד משינויים? זהו אותו פחד בסיסי מאפשרות של חוויה חדשה ולא מוכרת, שבעצם מחזירה אותנו לחוויה של פחד מלחוות כאב כתוצאה מאכזבה שלנו מעצמנו ומהחיים…כאב שהוא דווקא מאוד מוכר לנו.

מהיכן נובע הפחד הזה? בעיקר מהתניות הילדות שלנו. בילדות כולנו למדנו דרך חוויות שונות שיש סיבה טובה לפחד ממה שלא מוכר לנו. שכדאי מאוד לאחוז ב"בטחון" המוכר והידוע. כשההורים שלנו ודמויות סמכות אחרות דרשו מאתנו להתנהג ולפעול באופן מסויים, כשנחשפנו לסביבה חדשה ומפחידה כמו גן ילדים או בית ספר ודרשו מאתנו להתנהג "כרגיל" ולהתעלם מהפחד והכאב שלנו, כשהענישו אותנו וכעסו עלינו, למדנו באופן לא מודע שהעולם הוא מקום מסוכן, שכל שינוי הוא סכנה, שכל דבר חדש הוא איום.

אבל ממה באמת פחדנו כילדים? כילדים פחדנו רק מדבר אחד…מחווייה שבה אנחנו לא אהובים – לא אהובים על ידי ההורים שלנו ולא זוכים לחיבה ולאישור שהיוו עבורנו חמצן לנשימה בילדותנו.

זה לא אומר שההורים שלנו לא אהבו אותנו, אלא שעם כל הרצון הטוב, כילדים רובנו לא קיבלנו את היחס האוהב, הסבלני, הרך והתומך לו היינו זקוקים.

מספיק להזכר כמה קושי, כאב וחוסר אונים חשנו כשזכינו ליחס מתעלם, מזלזל או אלים מצד הורינו, כדי להבין את גודל הפחד שלנו מחווית נטישה וחוסר באהבה.

המעצור שאנו חווים כשאנחנו מונעים על ידי פחד משינויים נובע מאותו קישור לא מודע שמתרחש בין המחשבות שלנו על אפשרות לשינוי כלשהו לבין הטראומה והכאב הילדי שלנו שמקורו בחוויות של נטישה וחוסר באהבה.

כאשר אנו מונעים על ידי פחד משינויים, כל אפשרות לשינוי מייד מעלה תסריט פסימי, מפחיד, מכאיב ולא נעים…כאילו באופן אוטומטי, ברירת המחדל שלנו מכוונת על המקרה הגרוע ביותר בכל תסריט שיש בו שינוי.

פחד משינויים – הטיפול

כדי לתת את המענה העמוק המשחרר, האוהב והמדוייק לפחד שלנו משינויים, כדאי להבין מדוע דווקא שינוי מעורר בנו פחד כה גדול.

כדי להבין מהו פחד משינויים, בואו נבין קודם – מהו שינוי עבורנו?

אנו חווים שינוי כמעבר ממצב שבו אנו כביכול "שולטים" (כי התרגלנו אליו או לפחות כך נדמה לנו), למצב חדש שבו אין שום וודאות שנהיה בו בשליטה (ולא משנה כמה סיפורים משכנעים יספרו לנו או נספר לעצמנו).

במילים אחרות, הפחד משינויים הוא בעצם אחת הצורות של הפחד מאיבוד שליטה.

כמובן שאנחנו לא באמת שולטים במצב הנוכחי שלנו שאותו אנו פוחדים לאבד, אבל יש לנו סיפור או תחושה פנימית שכאילו אנחנו כבר יכולים להסתדר במצב הנוכחי איכשהו, גם אם הוא לא נעים לנו.

אם כן, מדוע אנו פוחדים לאבד שליטה?

חישבו על אדם שחווה טראומה אמיתית וכואבת. כעת, במצב הפוסט טראומטי, כל עולמו הפנימי וגם גופו יתרכזו במאמץ בלתי נשלט לגונן בכל הכח על המקום הפגוע והכואב שבו.

באותו האופן בדיוק, ה"שליטה" שלנו היא הניסיון הבלתי נשלט שלנו לגונן על מקום טראומטי ופגוע בנו. מקום שנפגע עקב יחס מתעלם, מזלזל או אלים שחווינו בילדות ולעיתים גם בגליאים מבוגרים יותר.

כשהטראומה המקורית בנו לא מקבל מאתנו מענה אוהב, ומדוייק ולא זוכה למענה לבטחון שהיא זקוקה לו, אנו חיים בפחד מלאבד את מערכת ההגנה הפנימית שלנו ותמיד נפחד לאבד שליטה.

אצל אנשים שונים הפחד מלאבד שליטה בא לידי ביטוי באופנים שונים, אך אם אתם סובלים מפחד משינויים, בוודאי תבחינו בעוד צורות של פחד מאיבוד שליטה בתחומים שונים בחייכם.

אני מזמין אתכם לבדוק כבר כעת, באילו תחומים בחייכם מופיע הפחד מאיבוד שליטה?

פחד משינויים - אלי קרסניץ
פחד משינויים – תגובה טבעית של התגוננות מתוך טראומה

הפחד משינויים הוא בעצם פחד מאיבוד שליטה, שהוא למעשה התכווצות פנימית ובלתי נשלטת שלנו בתגובה לטראומה וכאב שאנו נושאים בתוכנו. הריפוי או הטיפול בנושא הזה חייב להיות טיפול במקום הטראומטי והעמוק שגרם לנו להתכווץ מלכתחילה.

לדעתי ונמנסיוני, כל טיפול שטחי כמו ניסיון לשכנוע עצמי, "חשיבה חיובית", נסיון לגנות את הפחד או ניסיון להתגבר בכח על הפחד משינויים, עלול לגרום לזעזוע פנימי והחמרה של הכאב הרגשי העמוק שלנו.

אז מהו המענה הנכון, הבריא והאוהב למקום טראומטי וכואב בתוכנו?

באופן טבעי ובדומה לטיפול בילד שעבר טראומה רגשית, הטיפול הוא יחס קשוב, אוהב וכן כלפי אותו מקום רגשי פגוע.

במפגשים אישיים שאני עורך עם אנשים אנחנו לומדים איך להקשיב לעצמנו מבלי לנסות לשנות או "לתקן" את עצמנו. כשאנחנו לומדים להקשיב לעצמנו ולעולמנו הרגשי העמוק בפשטות ובכנות, אנו מגלים בקלות וללא מאמץ את הבקשות הפנימיות שעולות מתוך אותו מקום רגשי טראומטי בתוכנו.

הבקשות שעולות מתוכנו הן תמיד פשוטות, הן תמיד בקשות לאהבה, לאישור, לכנות, ליחס אוהב ועוטף. בעצם, בתהליך ההקשבה הפנימי אנו חוזרים לאהוב את עצמנו ולראות ושהכל בנו כבר בסדר, כבר חכם, כבר בעדנו ושאנחנו לא מפוצלים אלא שלמים עם עצמנו בתוכנו.

עצם הראייה הפשוטה הזו, עצם הנוכחות האוהבת שלנו באותו מקום טראומטי ופגוע, מאפשרת ריפוי עמוק ושחרור הדרגתי של הפחד שלנו מאיבוד שליטה. כתוצאה מכך, היכולת שלנו לתת אמון בעצמנו ובחיים גדלה, הבטחון העצמי משתפר ואנו נהיים ערים ומודעים ליכולת שלנו לתת מענה אוהב, בריא ונכון לעצמנו.

וכל זה קורה ללא שום מאמץ, מאבק או ניסיונות "טיפול" כוחניים שעלולים להביא לטראומות נוספות. כל זה קורה מתוך הקשבה רכה, נעימה וחברית שלנו לעצמנו.

כמה סימנים פשוטים להתנהלות מתוך פחד משינויים:

– האם אתה עובד בעבודה שאתה לא באמת אוהב?
– חולם לעשות שינוי בחיים אבל תקוע באותו מקום שנים?
– האם אתה נמצא בזוגיות שלא באמת מספקת אותך או לחלופין פוחד להכנס לזוגיות חדשה?
– האם אתה חולם על מקום אחר לגור או לחיות בו מהמקום שבו אתה חי כיום?
– האם אתה נלחץ מאוד ממחשבה על שינוי כלשהו באורח החיים שלך?
– האם אתה חווה פחד מיצירת קשרים חדשים והטמעה של רעיונות חדשים?
– האם אתה מרגיש שהזמן חומק לך בין הידיים ושאין לך שליטה על חייך?

במידה כזו או אחרת, כולנו מרגישים את הפחד הזה משינויים. אבל אם הפחד הזה הפך לתחושה של מועקה, של תסכול, של חסימה פנימית כואבת, כדאי לשים לב אליו.
וכמובן שלא מדובר כאן בבשורה "שלילית" או בגיוני כלשהו, ההפך – מדובר בהזדמנות טבעית לחזור וללמוד לאהוב את עצמך ולהינות מהחיים.

פחד משינויים – השחרור

כאשר אנו מונעים באופן משמעותי על ידי הפחד משינויים, אנו חווים הרבה קושי בחיינו. הקושי יכול לבוא לידי ביטוי בעבודה, במערכות יחסים, בתחושת הפיזית והנפשית שלנו, בתחושת חוסר בטחון וחוסר ערך עצמי ובכל היבט של חיינו.

הטיפול המדוייק שאנו נותנים לעצמנו כשאנחנו לומדים להקשיב בכנות עמוקה לאותו מקום כואב ומודחק בתוכנו, מאפשר לנו לחוות שחרור הדרגתי, טבעי ומשמעותי.

כאשר אנו חוזרים להיות בקשר אוהב וחברי עם הפחד שלנו ועם הטראומות שגרמו לנו להתכווץ, אנחנו בעצם חוזרים להיות בקשר חברי ואוהב עם עצמנו.

הדבר המדהים בעיניי הוא, שכאשר אנו חוזרים להיות בקשר חברי ואוהב עם עצמנו, אנו משנים את הגישה שלנו לחיים מבלי שנצטרך להתאמץ.

מנסיוני, למרות שטכניקות וגישות טיפוליות רבות דוגלות בתהליך אינטנסיבי וכוחני המאלץ את האדם להתעמת עם הטראומות שלו, אני מוצא שלעיתים קרובות לטכניקות כאלה יש תופעות לוואי קשות שהן לא פחות מכאיבות מהטראומה המקורית.

באופן אישי, אני מגלה שדווקא הקשבה כנה ושימוש באינטלגנציה הטבעית שלנו מאפשרים ריפוי עמוק ויסודי יותר מכל טכניקה, שיטה או "פטנט" פסיכולוגי שהכרתי.
מבחינתי הגישה לריפוי רגשי וצמיחה אישית היא אורגנית לגמרי, כלומר מונעת מתוך הקשבה לצרכים הייחודיים של כל אדם ולקצב הבריא והאוהב ביותר עבורו.

למעשה, אין צורך בעימות כוחני, מאולץ ולא נעים שלנו עם עצמנו. ריפוי אמיתי מתרחש מתוך הקשבה כנה והאפשרות לזהות את המניע העמוק ביותר שלנו – צורך באהבה ואישור ללא תנאים שלנו מול עצמנו.

 

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

4 תגובות
  1. yuval anan הגב

    איש יקר כל הכבוד על הדיוק והרגישות בהסבר מרגש ואסרטיבי.
    אך עדיין התהליך יכול כשלעצו למרות ההתפתחות ה"טבעית" עשוי ל"התקע"במקומות סזיפיים שדורשים הרבה אומץ , תעוזה,סבלנות , סובלנות , התמדה חמלה ואהבה מצדי עם עצמ.
    הקושי ו/או הפחד בו אני נתקל עדיין ולמרות התירגול מונע ממני לחשוף את עצמי כתרומה לעולם.
    ולשקראתי את הדרך בה אתה מציג את הדברים הוקל לי
    תבורך בעשייתך ותרומתך זולת.
    תודה יובל ענן.

    • Armadil הגב

      תודה רבה יובל.
      אני לא יודע באיזה "תרגול" מדובר ולכן לא יכול להגיב על זה, אבל תודה רבה לך על התגובה הלבבית.
      בעיניי, כדאי לבדוק מהו אותו "תרגול" והאם יש בו את הדיוק והאהבה שהלב שלך באמת מבקש.

  2. אל זי הגב

    לשיטתך, איך האדם יכול להיזכר בדברים אותם הוא מנסה להדחיק ולהקשיב להם מבלי להירתע?

    האם עצם התהליך הזה של הפסקת הדחקת הפחד בו, הוא לא "תהליך אינטסיבי וכוחני"?

    • אלי קרסניץ הגב

      אין צורך להזכר בהם, הם כל הזמן כאן.
      מה שאנחנו מדחיקים נוכח במציאות שלנו ללא הרף. ההדחקה היא מאמץ בלתי פוסק.
      הרתיעה היא ההדחקה. ואין צורך להפסיק או לשנות את זה, רק לראות את זה לעומק כמה שזה באמת – מנגנון הגנה אוהב וחכם.
      לא ברמת ההסברים והמחשבות, אלא ברמת הרגשות והגוף.
      הכרה כנה ואוהבת בפחד היא לא תהליך כוחני, היא מתרחשת באופן טבעי ונעים לגמרי כשאנחנו לומדים לראות את האמת לגבי מה שאנחנו מדחיקים – הפחד הוא מנגנון הגנה אוהב.
      לראות את מה שאנחנו מדחיקים כאהבה, לעומק, זה כבר משחרר את ההדחקה בלי שנצטרך לעשות דבר.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן