הפיל שאתה לא רואה

לפעמים הסיבה שאנחנו לא רואים משהו, היא לא בגלל שהוא קטן מידי או מורכב מידי, אלא דווקא מכיוון שהוא כל כך גדול וגלוי עד שאי אפשר לראות אותו.

ממש כמו לעמוד קרוב מאוד לפיל שהופך להיות כל התמונה בשדה הראייה שלנו עד שאי אפשר להבחין שזה פיל, כך גם אנחנו עם עצמנו ועם הרגשות שלנו ובעיקר עם רגשות של  פחד, חוסר בטחון והכחשה.

לעיתים קרובות הפחד שלנו הוא כל כך גדול עד שאי אפשר לראות אותו, עד שהוא נראה פשוט ככל המציאות שלנו. המצב הזה הוא מאוד מבלבל: מצד אחד ברור לנו שיש קושי או בעיה גדולה ומשהו מאוד לא נח בחיים וביחסים עם אנשים ומצד שני אנחנו לא רואים את הבעיה, לא רואים אתה ולא את המקור שלה.

ריק

אז מה עושים?

לרוב אנחנו מנסים להתעלם ולהדחיק או למצוא הסברים ותאוריות, מחפשים עצות לחיים "חיוביים" יותר ומנסים לנתח את עצמנו באופן "רציונלי" ולמצוא הסברים ושורשים לבעיה, כאילו שמדובר במשהו מורכב ונסתר. לרוב זה לא באמת עוזר כי הפחד, הקושי או ההכחשה כל כך גדולים וגלויים עד שהם בעצם כל מה שאנחנו רואים והדבר הגדול והפשוט ביותר חומק מעיניינו שוב ושוב בעודנו עסוקים בחיפוש אחר הנסתר.

באופן אישי חוויתי מצבים דומים הרבה פעמים בחיים. לא פעם גיליתי שחוסר הבטחון שלי היה כל כך גדול עד שלא ראיתי אותו, שהנסיון שלי להתחמק מתחושת ההשפלה, העלבון והנחיתות שפיתחתי לאורך השנים היה כל כך גדול עד שלא ראיתי אותו.

מה שעזר לי פעמים רבות לראות את ה"פיל" שלי, היה שיחות עם אנשים שפשוט שיקפו לי בכנות את מה שהם מרגישים מולי וממני. אנשים שלא ניסו לשנות אותי או להבין אותי אלא פשוט דיברו איתי בכנות על מה שהם מרגישים. מה שעוד עזר לי זה לשאול את עצמי בכנות, מה אני מרגיש?
לשאול בכנות מה אני מרגיש במצבים שונים בחיים ולהישיר מבט אל המציאות הרגשית שלי בלי לנסות להבין אותה או לנתח אותה באופן רציונלי.

כשיש בחיים שלנו משהו עצום כל כך עד שאי אפשר לראות אותו, מה שעוזר זה להתחיל לשים לב – מה משתקף לי מכל המראות של החיים? אילו רגשות ותחושות אני מרגיש אל מול מצבים שונים בחיים?


ביחסים עם בני או בנות זוג – מה משתקף לי?
ביחסים בעבודה – מה משתקף לי?
ביחסים עם קרובי משפחה וילדים – מה משתקף לי?
בראייה שלי את החיים – מה משתקף לי?
בראייה שלי את עצמי – מה משתקף לי?
בראייה שלי את החברה והמדינה – מה משתקף לי?

מה משתקף? איזה רגש? האם זה פחד? האם זו חרדה? האם זה חוסר בטחון? האם זו תחושה של עלבון ושלא רואים אותי? האם זו אטימות וניסיון לא להרגיש שום דבר?

בהתחלה זה יכול להרגיש מוזר או לא ברור. לעיתים קרובות היכולת שלנו לשים לב לרגשות שלנו היא מוגבלת ואפילו לא קיימת כמעט בכלל.

מתוך הקשבה כנה והבנה שאין צורך "להבין" או "לפתור" משהו אלא רק ללמוד לשים לב ולהרגיש את מה שאנחנו כבר מרגישים, אנו מתחילים לחוש בשינוי ללא מאמץ או מאבק פנימי.

אם אנחנו מקשיבים לעצמנו בכנות ושואלים – מה משתקף במראות של החיים שלי? אנחנו יכולים לקחת צעד קטן לאחור ולהתחיל לראות את התמונה הגדולה – את הפיל הרגשי שניצב מולנו שהוא כל כך גדול עד שאנחנו לא רואים אותו.
למעשה, אנחנו מגלים שאנחנו כל כך רגילים לראות רק אותו, עד שנדמה לנו שזו המציאות ואלה החיים ושאין משהו אחר.

כשאנחנו לומדים להשתמש במראות שהחיים מציבים לנו בצורה אינטלגנטית ואוהבת, אנחנו מתחילים להבחין בפיל החמקמק שלנו.

ריק 

היכן מסתתר הפיל שלי? מי ראה אותו?
היכן מסתתר הפיל שלי?

ריק

ריפוי, שינוי וצמיחה ללא מאמץ

מתוך הראייה הזו, מתוך האפשרות הטבעית להקשיב לרגשות שעולים בנו אל מול כל מצבי החיים שלנו, אנו יכולים להתחיל להבחין בפחד שלנו ולאפשר לעצמנו לראשונה להביא אור של נוכחות פנימית אוהבת אל המקומות הכי אפלים שמפעילים אותנו עשרות שנים בלי שנשים לב.

מתוך הנוכחות החדשה הזו שמתגלה בנו, אנו יכולים להתחיל לראות שזה דווקא בסדר לפחד, שהפחד הזה נוצא בנו כבר כילדים, כמנגנון הגנה ילדי ואוהב שרק מחכה שנראה אותו, שננוח בו, שנרשה לו לנוח ולהרפות מתוך נוכחות אוהבת בתוך עצמנו.

ריפוי רגשי, שינוי וצמיחה אישית מתרחשים רק מתוך מקום שאין בו מאמץ או מאבק, מקום שבו אנו מסכימים סוף סוף לראות ולהכיר ברגשות שלנו.

לא משנה אם אנו סובלים מחרדות, תקיעות רגשית, מועקה, משבר, בלבול, דכאון או תחושות של ריקנות או בדידות, השורש העמוק לכל סוגי הסבל שלנו הוא הגישה שלנו לרגשות שלנו. כשאנו לומדים להקשיב ולהשתמש בכל המראות של החיים שלנו כדי להכיר ברגשות שלנו ולהקשיב להם, אנו יוצרים אפשרות לריפוי רגשי עמוק, שינוי מהותי וצמיחה אישית ללא מאמץ.

אותו ה"פיל" שלא ראינו קודם ושהיה נראה כמו המציאות עצמה, כשאנו לומדים לראות אותו באמצעות הקשבה כנה לרגשות שלנו שמתגלים לנו אל מול מצבי החיים השונים, מתגלה מולנו ומאפשר לנו להתרחב ולהכיר את עצמנו בעומקים חדשים שנותנים לנו גישה לתחושות של בטחון, שלווה, אהבה, שחרור ועוצמה פנימית מחודשת שלא הכרנו קודם.

ריק

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן