באנר לטיפול רגשי במחשבות טורדניות

שליטה עצמית אמיתית היא היכולת להרפות

שליטה עצמית היא היכולת להרפות - אלי קרסניץ

הצורך, ההעדפה או התחושה שפשוט חייבים להיות בשליטה, שחייבת להיות שליטה עצמית בכל רגע בחיינו.
נשמע מוכר?

רובנו מכורים ל"שליטה עצמית" ועלולים בקלות להיכנס לחרדה אמיתית כאשר ה"שליטה" שלנו נמצאת בסכנה וישנם בינינו גם כאלה שכבר באמת עייפים מלהיות ב"שליטה" כל הזמן ורוצים קצת חופש…(כמוני למשל).

מהי השליטה הזו? 

התחושה הכללית, כאשר מדובר בשליטה עצמית, היא ש"אני שולט על עצמי".
עצם אמירה זו משקפת מצב דואלי, כלומר מצב בו מתקיימים שני כוחות או היבטים נפשיים, וביניהם יש מערכת יחסים של שולט ונשלט.
השליטה העצמית היא הניסיון למנוע מרגשות מסויימים להתקיים, לקבל ביטוי חיצוני או אפילו להגיע אל פני השטח של ההכרה. לעיתים אדם חווה את השליטה העצמית כניסיון למנוע ממחשבות מסויימות להופיע בתודעתו, אך גם במקרה זה מדובר ברגשות שמציפים איתם מחשבות מסויימות.

אם כן, מיהו "אני" ומיהו "עצמי"? 

עפ"י הגישה ההוליסטית "טרילותרפיה", מה שבני אדם נוטים לרוב לקרוא לו "אני", הוא ההיבט הבוגר (לכאורה), המחשבתי והאחראי של נפש האדם (זה שאומר "מה צריך לעשות" ונקרא גם "אגו") ואילו "עצמי" הוא ההיבט הילדי, האמוציונלי והאינטואיטיבי (זה שמרגיש "מה בא לי" ונקרא גם "איד").
שליטה עצמית היא למעשה ניסיון של החלק השכלתני-מחשבתי, לשלוט על החלק הילדי – אמוציונלי.

מהם הביטויים של שליטה עצמית?

השליטה העצמית מתרחשת במקביל במישור הפיזי והנפשי. במישור הנפשי, שליטה עצמית באה לידי ביטוי בנסיונות הדחקה, התעלמות, הפחדה עצמית (כדי ליצור זעזוע), בלבול (כדי להסיט את תשומת הלב), יצירת רגשות אשמה, הטפת מוסר והקטנה עצמית (כדי לבטל את הרצון המקורי).
לרוב, הטקטיקות בהן נשתמש כדי לשלוט ברגשותנו יזכירו את אלה שבהן השתמשו הורינו כדי לשלוט בנו כילדים.
במישור הפיזי הניסיון לשלוט ברגשותנו ולדכא אותם בא לידי ביטוי בנשימה חלקית ורדודה וכיווץ כרוני של איזורים שונים בגוף (לסתות, כתפיים, גב, ידיים, מצח, חזה, בטן, סרעפת, ישבן ועוד). באופן טבעי, הכיווץ הכרוני של הנשימה ואיזורים שונים בגוף, מוביל עם השנים לפגיעה בתפקודי גוף שונים ולמחלות.

במה אנחנו מנסים לשלוט בדרך כלל?

הניסיון לשלוט מופנה כלפי רגשות שנתפסים בעיניינו כמסוכנים, מביכים, לא מקובלים, אסורים או מאיימים על התדמית שלנו או על בטחוננו בצורה כזו או אחרת.
לרוב, השליטה העצמית מכוונת נגד רגשות כמו פחד, תשוקה, כעס, שמחה, אהבה, נזקקות, אמפטיה ועצבות.

מדוע רגשות מסויימים נתפסים בעיניינו כמסוכנים?

הסיבה לכך נעוצה בעיקר בילדות שלנו ובדפוסים שפיתחנו במרוצת השנים. באופן כללי, הרגשות שאנו מנסים לשלוט בהם הם אותם רגשות שכשבטאנו אותם כילדים, זכינו ליחס מתעלם, מעניש, מזלזל או אפילו מתעלל. לעיתים בתור ילדים גם קיבלנו את הרושם במישרין או בעקיפין, שרגשות מסויימים הם אסורים, משוגעים ולא שפויים.
בנוסף לדפוסי הילדות, אנו מושפעים מאוד מהחברה בה אנו חיים ומהתנסויות טראמטיות לאורך חיינו ולכן סביר מאוד שננסה לשלוט ברגשות שנתפסים בעיניינו כלא מקובלים חברתית (מאיימים על המעמד החברתי שלנו), לא מוסריים מבחינה דתית או במקרים מסויימים לא "יפים" או "רוחניים" ולא מתיישבים עם אידיאל כלשהו.
יהיה אופי השליטה הרגשית אשר יהיה, המניע לשליטה הוא תמיד פחד ממצב שנתפס כלא נעים ואף כמסכן חיים עבורנו.

האם באמת מדובר בשליטה?

הרעיון מאחורי מושג השליטה הוא שיש מישהו ששולט, כלומר מישהו שיכול לבחור איך יתנהלו הדברים. דבר ראשון שחייבים להבין לגבי שליטה הוא שכדי ששליטה תהיה אמיתית היא חייבת להיות משוחררת מדפוסים שמנהלים אותה, שהרי אחרת מי ששולט הוא הדפוס האוטומטי. אך האם זהו המצב בפועל?
בפועל מה שקורה הוא מצב פרדוקסלי לחלוטין. מה שנקרא בחברה שלנו "שליטה עצמית" הוא למעשה דפוס של דיכוי רגשי בלתי נשלט שמונע ע"י פחדים וטראומות שמקורם בעבר.
השאלה המתבקשת היא, איך קרה שתופעה שהיא מיסודה מצב של חוסר שליטה והשתעבדות לפחד תוך כדי התכווצות בלתי נשלטת של הנשימה ושל איזורים שונים בגוף, קיבלה את השם "שליטה עצמית"?

נפש האדם כשריר

אפשר לומר שאדם שולט על שריר שלו, רק כשהוא יכול לכווץ ולהרפות את השריר על פי רצונו ובהתאם לנסיבות. באופן דומה, אדם שולט על תודעתו רק כאשר הוא מסוגל לאפשר הזדהות עם רגש מסויים ואף לבטא אותו או לחילופין להרפות מרגש כלשהו ואף לחסום ביטוי שלו, על פי רצונו ובהתאם לנסיבות.
אבחנה מעניינת: כשאחד השרירים שלנו תפוס באופן כרוני ומכאיב, אנו מבינים בקלות שיש לנו הרבה פחות שליטה עליו. מצד שני, כאשר התודעה שלנו תפוסה באופן כרוני ולא מסוגלת להכיל או לבטא רגשות מסויימים, אנו מתקשים להבין שמדובר במצב של חוסר שליטה ולא במצב של שליטה.
חשוב להבין שאם השליטה שלנו היא בלתי נשלטת, כלומר אנו לא יכולים להרפות ממנה גם כשאנחנו רוצים, אז היא לא שליטה אלא חוסר שליטה והשתעבדות לדפוסים שמקורם בפחד.

מה עוד אפשר ללמוד מההשוואה של נפש האדם לשריר

בדיוק כפי שהמצב ה"בריא" של שריר איננו כאשר הוא כל הזמן מכווץ או כל הזמן רפוי, אלא דווקא כאשר הוא גמיש, אנרגטי ומסוגל להתכווץ ולהרפות בהתאם לצורך, כך גם במצב "בריא", תודעת האדם יכולה להזדהות עם רגשות מסויימים ולבטא אותם או להרפות מהם ואף לחסום את ביטויים בהתאם לנסיבות ולצורך.
חשוב להבין שבמצב "בריא" או מאוזן, ההתנהלות האנושית הרגשית לא מוכתבת על ידי דפוסי הדחקה או שליטה עצמית, אלא על ידי יכולת טבעית להזדהות עם רגשות או להרפות מהם בהתאם לנסיבות ומתוך הקשבה לאינטואיציה העמוקה ביותר.

מדוע אנשים ממשיכים לאחוז בדפוסים של שליטה עצמית אוטומטית?
אנשים רבים מאמינים שהם זקוקים לשליטה עצמית כדי להתנהג בצורה "אחראית", "בוגרת", "נכונה", "מועילה" או כזו שמבטיחה את בטחונם הכלכלי, המשפחתי או האישי.
למעשה, אין דבר רחוק יותר מהאמת.


כשאדם מתחיל לתת אמון מחדש ברגשותיו ובעצמו, הוא מגלה שהוא ניחן באופן טבעי באינטואיציה עמוקה המאפשרת לו להגיב באופן מדוייק ונכון בכל סיטואציה מבלי להזדקק לכבליה של אותה "שליטה עצמית" מגבילה ואוטומטית.

לעומת זאת, כאשר אדם נאחז בדפוסים של שליטה עצמית אוטומטית, נגרם לו ולאחרים מסביבו סבל רב המתבטא בין היתר בחיים רוויי תסכול, לחץ, מתח וחרדה. 

איך אפשר לדעת אם אנו מנוהלים על ידי דפוסים של שליטה עצמית אוטומטית?

מעבר לעובדה שכל אדם יודע את התשובה לשאלה זו בינו לבין עצמו, אפשר להיעזר בכמה שאלות:

  • האם אתם יכולים לצחוק, לבכות ולשמוח בחופשיות?
  • האם אתם יכולים לרקוד בחופשיות מבלי לעסוק כל הזמן במחשבות על "איך אני נראה"?
  • האם אתם יכולים להביע את כל קשת רגשותיכם ולשתף אותם עם בני זוג, משפחה או חברים?
  • האם אתם מרשים לעצמכם לאהוב ולהתאהב באמת?
  • האם אתם משוחררים במיניות ונותנים לעצמכם להתמסר לחוויה באופן מלא?
  • האם אתם נושמים בחופשיות ובמלאות ומחוברים לגופכם?

אם התשובה על חלק מהשאלות האלה היא "לא", כנראה שגם אתם, כמו רוב בני האדם, סובלים מדפוסים מגבילים של שליטה עצמית אוטומטית.

מה שנדרש כדי לשחרר אדם מדפוסים של שליטה עצמית מגבילה הוא קודם כל שחרור מהאשליה ששליטה זו נחוצה לו כדי לחיות חיים מאושרים או "נכונים", שהרי אם אמונה זו לא תשתנה, האדם לא יתן הזדמנות לאפשרות של שחרור מדפוסי שליטה עצמית.

כדי להרפות את השליטה העצמית המגבילה אנחנו זקוקים להקשבה, למודעות עצמית שיכולה להבחין בטבעם העמוק יותר של המחשבות והרגשות שלנו, בצורך הבסיסי באישור ואהבה שבא לידי ביטוי בכל רגש ובכל מחשבה שלנו.

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

8 תגובות
  1. אופל הגב

    היי מאד נהנתי לקרוא , עד היום לא נחשפתי לתוכן שבאמת מסביר לי את העקרון שעומד מאחורי העקרונות שאני כל כך מנסה לשמר , אך הצורך הזה בלשמר את אותם עקרונות הופך אותי לרודפת אחר שליטה עצמית כשאני בעצם רודפת אחרי שיחרור , ורצון עז להיות בשמחה ואושר אמיתי וטבעי . (לגמרי סתירה) ,רציתי לשאול או בעצם לבקש אם יש כמה עצות להרפייה איך אפשר באמת להקשיב לקול הפנימי שיש קול ממש חזק שמטשטש את הצורך הבסיסי וכבר אני לא יודעת להבחין מה טוב ומה רע עבורי .
    ושוב פעם תודה

    • אלי קרסניץ הגב

      היי, תודה על הפידבק שלך. כדי ללמוד את הדברים לעומק ובאופן מעשי ואמיתי
      זה לא עניין של טיפים וסרטונים. אפשר למשל לעשות את הקורס האינטרנטי שלי שמלמד באופן מעשי ומעמיק את הגישה שלי ונותן כלים
      לשחרור וריפוי: https://www.awake.co.il/trufreedom/

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן