באנר לטיפול רגשי במחשבות טורדניות

משבר גיל 40, גיל המעבר – טיפול וצמיחה אישית

משבר גיל 40 טיפול רגשי

משבר גיל 40 | משבר גיל ה40 | משבר גיל הארבעים

לעיתים קרובות מגיעות אלי למפגשי טיפול, ליווי וצמיחה אישיים, נשים בשנות הארבעים לחייהן המתמודדות עם תופעות שונות שקשורות לגיל המעבר – משבר גיל 40 ("משבר אמצע החיים").


מתוך היכרות עם הנושא, אני מגלה שוב ושוב שכשפוגשים את משבר גיל 40 (שאגב לא מתרחש בדיוק בגיל 40 אלא יכול להתפרס על פני שנים רבות אחרי גיל 40 וגם 50) באופן מודע, קשוב, רגיש ואוהב, הוא יכול להוות הזדמנות מיוחדת לריפוי והעצמה ולהוות גשר לשיפור משמעותי באיכות החיים וברמת הסיפוק, הקבלה העצמית, תחושת המימוש העצמי והאושר הפנימי.

מהו משבר גיל 40 או משבר גיל המעבר

משבר אמצע החיים, הקרוי גם משבר גיל המעבר הוא אוסף של תופעות טבעיות פיזיות, ורגשיות-נפשיות המתרחשות בדרך כלל בגילאים 40-50. אצל נשים, תופעות גיל המעבר יכולות לכלול שינויים ההורמונליים וגופניים וההשלכות הנפשיות שבמפגש עם שינויים אלה.

ברמה הנפשית, תופעות גיל המעבר יכולות לכלול שינויים מהותיים בתפיסת החיים והדימוי העצמי – תפיסות התפקיד והיעוד בחיינו, שינויים ביחס למיניות, מראה חיצוני, הורות, זוגיות, משמעות, רוחניות ומושגים כמו הגשמה עצמית, אושר ואהבה.
קשיים בהתמודדות עם תופעות גיל המעבר יכולים לכלול דכאון, חרדה, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, חשיבה או התנהגות אובססיבית, אי שקט נפשי ותחושות של בדידות, ריקנות, תקיעות, חוסר משמעות, חרטה ועוד.

מדוע זה קורה

גיל המעבר הוא אותה תקופה בה לרוב, אשה או גבר מוצאים את עצמם בשלב מתקדם יחסית בקריירה, בתוך זוגיות ארוכה, כשהילדים כבר גדלו ולא זקוקים להשגחה צמודה או לחילופין לאחר תהליך גירושין או פרידה. בשלב זה של החיים יש לשאלות קיומיות וצרכים רגשיים עמוקים שהודחקו או "הורדמו" לטובת התמקדות במירוץ החיים – קריירה, התבססות כלכלית, זוגיות וילדים, נטייה טבעית לצוף ולעלות על פני השטח.

בנוסף, בייחוד אצל נשים, שינויים גופניים והורמונליים נוטים לערער את הדימוי העצמי המוכר בכל הקשור לפוריות, מיניות, מראה חיצוני וחיבור לגוף ומציפים בעוצמה שאלות נוקבות לגבי משמעות, זהות, אושר והיכולת לתת ולקבל אהבה.

חשוב להבין ששאלות קיומיות ונושאים רגשיים לא פתורים שמצטברים במהלך הילדות והחיים, לא נעלמים לאורך זמן אלא רק מודחקים או מוחזקים בהשהיה מתחת לפני השטח, כל עוד אנו עסוקים במה שנתפס בעיניינו כחשוב, הכרחי ומשמעותי מאוד – משפחה וילדים וקריירה שתתמוך כלכלית בכל מה שחשוב לנו.

לאחר שמטרות אלה הגיע לכדי מימוש מסויים ומשהו בנו מרפה או פשוט מתעייף מהמרוץ ומהשגרה, השאלות והנושאים הרגשיים הלא פתורים בנו נוטים לצוף בכח ולעיתים אף יוצרים זעזוע לא קל בכל מערכת התפיסות והאמונות שלנו וזה בדיוק מה שקורה במשבר גיל המעבר.

למעשה זה רק טבעי שבעוד שאנו עסוקים במירוץ החיים, ישנם רבדים רגשיים עמוקים ומשמעותיים של כאב, עצב, פחד ותחושת חוסר משמעות שמקורם בילדות, שרק מחכים ליום שבו נאט לרגע את הקצב ונבחין סוף סוף במי שהיינו כל הזמן.

אפשר לומר שבעצם מדובר פה במתנה פוטנציאלית מדהימה. מדובר כאן בהזדמנות אמיתית לחזור להיות בקשר בריא, אוהב ואוטנתי עם הרגשות שלנו ועם עצמנו ולהביא אל חיינו שלווה, ביטוי ומימוש עצמי, יצירתיות אהבה עצמית מחודשת.

האם משהו לא בסדר אצלי?

באופן טבעי, כשאדם הרגיל לשגרת חיים, זהות עצמית ותפיסת עולם מסויימת במשך שנים רבות, מתחיל לחוות שינויים ותנודות במצב המוכר הזה, עולה בו באופן טבעי השאלה הבסיסית "האם משהו לא בסדר אצלי?". השאלה הזו יכולה להוביל למסע מרתק של גילוי עצמי כמו גם לחוויות של חרדה, תסכול ודכאון.

משבר גיל 40 מעורר את השאלה "האם משהו לא בסדר אצלי?" שיכולה כמובן לבוא לידי ביטוי במילים או באופן שונה מאדם לאדם והיא למעשה ביטוי של הצורך הרגשי העמוק שלנו כבני אדם, להרגיש שייכים, בטוחים ובאופן כללי שאנו ראויים לאישור ואהבה.

הצורך העמוק באישור ואהבה הוא ביטוי לטבע האנושי שלנו ולכן כששאלה זו עולה במהלך משבר גיל 40 ואנו נעשים מודעים אליה ולאופן שבו אנו מספרים לעצמנו שאולי משהו בנו "לא בסדר", נפתחת בפנינו האפשרות להיכרות מחודשת עם הרבדים הרגשיים העמוקים שלנו…עם הילד או הילדה שבנו…עם הפחד שמגונן על מקום עצוב ובודד בתוכנו.

וכשהילד או הילדה העצובים והבודדים בתוכנו מקבלים מענה אוהב מאתנו, כל חוויית החיים שלנו משתנה.

ואגב אני לא מדבר על נושא הילד הפנימי מתוך תאוריה או ידיעה שכלתנית בלבד. אני מדבר מנסיון אישי…מהמפגש האינסופי שלי עם הילד שבי. מהמפגש עם שנים של בדידות, חוסר בטחון, דכאון וניסיון להדחיק את כל מה שכואב, בודד ונטוש בי. מהמקום הזו שבו למדתי ועודני לומד לפגוש את עצמי באמת, אני חווה שינוי מדהים בחיי שרק הולך ומתרחב ומאפשר לי לחיות מתוך הגשמה, מנוחה ותחושת של הודיה קיומית. ואלה האיכויות שאני רוצה לחלוק איתך 🙂

בחזרה אל הילד הפנימי

לעיתים קרובות אני מזהה אצל אנשים בגיל המעבר ואנשים שמתמודדים עם משבר גיל 40, פתיחות רבה ומוכנות לחזור להיות בקשר עם הילד הפנימי.

מהו הילד (או הילדה) הפנימי?

כמובן שלא מדובר כאן בגיל אלא באיכות – האיכות הילדית הטבעית הקיימת בכולנו היא איכות רגשית המבקשת מענה אמיתי לצרכים רגשיים בסיסיים.
הצרכים הרגשיים הבסיסיים שלנו הם הצורך בערך עצמי (משמעות), צורך בקרבה אנושית ותקשורת, צורך בנוחות פיזית וכמובן הצורך העמוק באישור, בטחון ואהבה.
האיכות הילדית בנו מבקשת בכל רגע נתון מענה לאחד מהצרכים הרגשיים הבסיסיים שלנו וזהו המצב הטבעי והנורמלי.

משבר גיל המעבר מעודד הקשבה עמוקה ומחודשת לאותו ילד פנימי הקיים בכולנו.
למרות שמשבר גיל המעבר מלווה לעיתים קרובות בתחושות של פחד, חוסר בטחון, חוסר יציבות רגשית וכעס, הרי שמדובר כאן בהזדמנות יקרה שבעזרת קצת מודעות, רכות, הקשבה והסכמה עדינה והדרגתית לחוות את אותם מקומות ורגשות חדשים שנגלים אלינו, יכולה להפוך בקלות לתהליך עמוק ועוצמתי של צמיחה, הגשמה והתעוררות אמי

טיפול וליווי אישי לצמיחה מתוך משבר אמצע החיים

מנסיוני כמטפל ומלווה בתהליכי צמיחה, הגשמה וגילוי עצמי, אני מזהה איכויות חשובות ומועילות שמתעוררות בסביבות גיל המעבר:

● מוכנות רבה יותר להקשיב לרגשות ולהרפות מתפיסות מקובעות שגורמות סבל ואי נחת

● פתיחות לרעיונות חדשים ובחינה מחודשת של רעיוניות ישנים

● תחושה שהחיים הם בעלי ערך ושמגיע לנו להיות מאושרים באמת

● רצון כנה להשקיע בעצמנו ולשפר את איכות החיים מבחינה פיזית, רגשית ונפשית

● מוכנות להתמודד עם המקומות הקשים והפחות נעימים שהדחקנו במשך שנים רבות

● מוכנות להשקיע זמן ומשאבים בתהליך מעמיק של צמיחה אישית וגילוי עצמי

הרצון והמוכנות להשקיע ולעבור תהליך מעמיק של גילוי עצמי, ריפוי וצמיחה בגיל המעבר מאפשרים לעיתים קרובות לשינויים משמעותיים באיכות החיים להתרחש בפרקי זמן קצרים יחסית.
אני רואה במשבר גיל המעבר הזדמנות נהדרת לשחרר את אותם מקומות קשים, מדוכאים, מוזנחים ובודדים שסחבנו במודע או שלא במודע במשך עשרות שנים ולהפוך את חוויית החיים לשלמה, נינוחה, מרווחת, מוארת ומאושרת יותר.

הסוד הפשוט שמאפשר להפוך את משבר גיל המעבר לתקפוה של פריחה, צמיחה והתעוררות פנימית אוהבת הוא זה:

לחזור להיות בקשר עם הרגשות שלנו מתוך הקשבה פנימית כנה ואוהבת

הרי הקולות של הילד או הילדה שבנו תמיד הולכים אתנו. לא נוכל להתחבא או לברוח מעצמנו באמת. אז כמו שאומרים…

If you can't beat them…Join them

והאמת היא שהמפגש המחודש עם עצמנו מביא אותנו למקומות של אושר וסיפוק שחלמנו עליהם רק כשהיינו ילדים.

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן