למה טיפול פסיכולוגי או טיפול זוגי לא עוזר? 3 סיבות נפוצות

איש בטיפול רגשי על מחשבה טורדנית

למה טיפול פסיכולוגי לא עוזר? למה טיפול זוגי לא עוזר?

ובכלל, למה כל כך הרבה טיפולים פסיכולוגיים, גופניים, רוחניים ואחרים הרבה פעמים לא עוזרים או עוזרים לנו רק חלקית? כל אלה הן שאלות ששאלתי את עצמי לא פעם וגם נשאלתי עשרות ואולי מאות פעמים בשנים שבהן אני מדריך ומלווה אנשים בדרכם לריפוי וצמיחה אישית. 

באופן אישי אני יכול להעיד שעברתי המון סוגי טיפולים בחיים שלי – טיפול פסיכולוגי, טיפולי גוף-נפש, טיפולים זוגיים, טיפולים בגישות רוחניות ושלל סדנאות ולא פעם חוויתי אכזבה וחשבתי שמשהו בי לא בסדר או שאין מי שיכול לעזור לי באמת. וגם כמי שמלווה ומדריך אנשים כבר כ-10 שנים שמעתי מאינספור אנשים שטיפולים קודמים לא עזרו להם ואמירות כמו "ניסיתי הכל ושום דבר לא עזר, מה לא בסדר בי?".

אני רוצה לשתף אתכם ב-3 סיבות נפוצות שבגללן טיפולים פסיכולוגיים ואחרים לא עוזרים או עוזרים חלקית או לפרקי זמן קצרים. וכמו תמיד, אני אשמח לשמוע כל שיתוף או שאלה שלכם בנושא.

אבל קודם, הבהרה חשובה: המאמר הזה לא נועד כדי לטעון שטיפולים פסיכולוגיים, טיפולים זוגיים או טיפולים מסוג כלשהו לא עוזרים. בוודאי שיש הרבה תועלת בכל סוג של טיפול וישנם הרבה מטפלים מעולים שבהחלט עושים עבודה טובה וגם אם אנחנו לא לגמרי מרוצים מטיפול כלשהו, זה לא אומר בהכרח שלא הפקנו ממנו משהו חשוב, גם אם ההרגשה לא מושלמת.

יחד עם זאת, המאמר הזה נועד לתת מענה לשאלות שעולות לא פעם כשטיפולים שונים לא עוזרים כמצופה, מעוררים תחושות תסכול ואכזבה כפי שקורה לא פעם.
כמובן שכדאי גם לבדוק את נושא הכימיה וההתאמה האישית, לא כל מטפל מתאים לכל אדם בכל רגע נתון בחיים.

אגב, אם תרצו אתם מוזמנים פשוט לצפות בסרטון הזה שבו אני מפרט את הסיבות שבגללן טיפול פסיכולוגי וטיפולים זוגיים ואחרים לא עוזרים לנו לפעמים (אם אתם מעדיפים צפיה על פני קריאה).

 

סיבה 1: התמקדות יתר בשיחות ומחשבות

זה קורה בהמון סוגים של טיפולים – יושבים ומדברים על דברים, דנים, חושבים, מנסים להבין, מתייחסים למחשבות. לפעמים מנסים לנתח את הדברים (אנליזה), לפעמים מנסים לפענח את הסיבות למה שקורה לנו, להתנהגות שלנו ולדפוסי האישיות שלנו, לפעמים מנסים ללמוד לחשוב אחרת, להתעלם ממחשבות, לחשוב באופן "חיובי" יותר ולפעמים עוסקים בדמיון מודרך שגם הוא צורה של מחשבה.

וזה לא שאין תועלת בהתעסקות מחשבתית לוגית או יצירתית, אבל שמחשבות הן החלק הכי שטחי, החי סימפטומטי שלנו, כלומר לרוב סימפטום של המצב הרגשי-גופני שלנו, הן לא הבסיס והעומק של מה שקורה לנו.

התעסקות במחשבות בלבד מפעילה רק אזורים מסויימים במח ומדכאת איזורים אחרים שהם משמעותיים מאוד לכל תהליך של ריפוי וצמיחה אישית. גישות כאלה לרוב לא מאפשרות העמקה, חיבור אמיתי לעצמנו ושינוי בר קיימא ברמות יסודיות מאוד וכך יוצא שדווקא מי שחווה חרדות חזקות, מחשבות טורדניות, דכאון, כאב נפשי חזק, תקיעות, משבר נפשי כואב והפרעות שונות, מקבל לא פעם מעט מאוד תועלת מטיפלים שמתמקדים רק במחשבות.

העומק שלנו מצוי דווקא במערכת הרגשית גופנית שלנו, במערכת העצבים שלנו או מה שלפעמים נהוג לקרוא לו "תת המודע" או "הילד הפנימי" וחיבור לאיזרים עמוקים אלה של עצמנו מתרחש באופן נעים, קל וטבעי רק כשאנו מתייחסים ישירות לתחושות הגוף ולרגשות שלנו (גם ללא מגע כחלק מהטיפול).

העניין הוא שכשאנחנו עוסקים רק בדיבורים, צורות חשיבה שונות וכדומה, אנחנו בעצם לא מתייחסים לעומק, לשורשים האמיתיים של מה שמפעיל אותנו ומעורר בנו חרדות, דכאון, התנהגויות לא נעימות, תקיעות, משברים כואבים, מחלות פסיכוסומטיות ועוד צורות רבות של סבל גופני ונפשי.

לרוב במפגשים אישיים כשמגיעים אלי אנשים ומספרים לי (כפי שקורה לא פעם) שהמחשבות שלהם מאוד מפריעות להם, הן מרגישות להם כמו מחשבות טורדניות, מחשבות אובססיביות, מחשבות מפחידות, מלחיצות, מבלבלות או מדכאות, אני מקשיב להם אבל לא מתעסק בזה בהתחלה. העומק האמיתי שמפעיל אותנו מצוי במערכת הרגשית גופנית שלנו ולכן המיקוד שלי בתחילת התהליך הוא באיזון המערכת ההכרתית, רגשית גופנית. בייצוב ואיזון נעים, קשוב וחיובי של המערכת העצבית וככל שזה קורה, אנחנו מגלים לא פעם שהמחשבות מתאזנות והופכות להיות הרמוניות ונעימות באופן טבעי גם בלי שהתעסקנו בהן כמעט בכלל.

אפשר לדמות את המחשבות הלא נעימות שלנו לרעש סטטי שנובע ממכשיר רדיו שלא מכוון לשום תחנה. כאשר מכוונים את הרדיו באופן מדויק לתחנה שאותה הוא יכול לקלוט, הרעש הופך באופן טבעי למוזיקה נעימה והרמונית.

זוהי אחת הסיבות העיקריות לכך שלפעמים טיפול פסיכולוגי לא עוזר וגם טיפול זוגי לא עוזר. גם במערכת זוגית, רק לדבר על דברים ולהבין דברים זה טוב, זה מועיל, בוודאי שזה עדיף על שתיקה וריחוק, אבל כל עוד לא מתייחסים לעומק לרגשות ולגוף, לא לומדים להקשיב ולבטא את עצמנו במישור הרגשי, האותנטי והמדויק שמתגלה רק מתוך הקשבה לגוף ולרגשות שלנו, לרוב התועלת של הטיפול היא מוגבלת מאוד.

לסיכום: אם עברתם טיפולים שהתמקדו בשיחות, מחשבות, ניתוח מחשבות, נסיון להבין באופן רציונאלי את מה שקורה, חשיבה חיובית, שינוי צורות חשיבה או דמיון מודרך ולא חוויתם שיפור משמעותי בהרגשה ובחיים שלכם, זה לא אומר שמשהו לא בסדר אצלכם, זה יכול לומר בפשטות שהטיפול לא היה עמוק מספיק, לא נגע באופן חכם ומדויק במערכת הרגשית-גופנית שלכם ולא הביא לאיזון המערכת העצבית שלכם באופן שמאפשר שיפור ושינוי משמעותי.

סיבה 2: התמקדות יתר בבעיות וקשיים וחיפוש בעיות וקשיים

הנקודה הזו מוכרת לי היטב גם כמטופל וגם כמי שמלווה ומדריך אנשים כבר שנים. במקרים רבים, במהלך הטיפול ניתן דגש רב לתשומת לבעיות, לכאבים, לפחדים, לקשיים כאלה ואחרים ויש התעסקות בלתי פוסקת במה לא מספיק טוב, מה צריך לשנות, מה רוצים לשנות, איך להיות שונים ממה שאנחנו היום, איך להגיב אחרת למצבים שונים.

למרות שעל פני השטח נראה שיש כאן כוונה טובה, חשוב להבין שהקשיים שלנו לא מתחילים במחשבות. הטראומות והמצוקות השונות שלנו נובעות רובן ככולן מחרדות ופחדים שמקורן בילדות או בחוויות טראומטיות מסוגים שונים.

כל מי שגדל בתחושה של סכנה, של לחץ, מתח,ביקורת, אלימות, התעללות או פשוט לא הרגיש אהוב בילדות, לא הרגיש שמקבלים אותו, מתייחסים אליו, לא זכה ליחס אמפתי ואוהב או חוויה אלימות, פגיעות או התעללות מסוגים שונים, כל מי שגדל בבית שבו היחסים בין ההורים לא היו נעימים, שבו ההורים היו בלחץ ושדרו תחושה של סכנה, חרדה, שליליות או דאגה, למד לפחד ולחפש בעיות וסכנות באופן לא מודע.

ההתניה העמוקה הזו לא נמצאת באופן מודע בעולם המחשבות שלנו אלא מקורה בעולם הרגשי התת מודע שלנו ולכן לא פעם כשאני פוגש אנשים, אני שומע מהם הרבה על כמה שהם לא בסדר, כמה הם לא מספיק מוצלחים, רגועים, בטוחים בעצמם, מרוכזים או שמחים. כמה שזה עדיין לא מספיק טוב כמו שהם, כמה מה שהם חווים זה מפסיק לכאוב, לדכא או לעצבן אותם, לעורר בהם תסכול ולחץ. כל זה כמובן טבעי לגמרי אבל מה שקורה כשאנחנו מתמקדים במהלך הטיפול במה לא טוב, מה צריך לשנות, איך להיות אחרת, אנחנו מחזקים באופן לא מודע את אותו מנגנון הישרדותי שיצא מאיזון ומחפש כל הזמן "איפה הסכנה" או "מה לא בסדר".

הנקודה הזו נובעת גם להיות של מטפלים בני אדם שלרוב מחפשים ורוצים לעזור למטופל לפתור את בעיותיו ורוצים להרגיש בעלי ערך, בעלי השפעה חיובית.
יחד עם זאת כשזה המיקוד, אפילו תחת מסווה של כוונה טובה והגיונית, התוצאה לא פעם היא חיזוק של מנגנון חיפוש הבעיות שלנו מה שמוביל לזה שאנו מוצאים עוד ועוד בעיות.

יש עקרון כזה שאומר שאנחנו נמצא את מה שאנחנו מחפשים. אם נתמקד בחיפוש בעיות, קשיים ופתרונות, אנו נמצא אינספור קשיים, בעיות וטראומות שצריך לטפל בהן ולא פעם זה יראה כאילו אין לזה סוף, כאילו שמאחורי כל בעיה יש עוד בעיה, מאחורי כל קושי יש עוד קושי וזה פשוט מתסכל ולא נגמר. חוויתי את זה לא פעם בעצמי כמטופל במשך שנים רבות.

וזה לא שאין מקום לקשיים, פחדים או מצוקות שלנו, בוודאי שיש אבל הטיפול הוא באמת יעיל כשהוא מתמקד בליצור את המציאות הנעימה שלנו ולבסס את ההכרה שלנו במה שכבר נעים לנו ובכך מאפשר מצע בריא וחיובי גם לכל אותן מצוקות רגשיות שאנו נושאים עמוק בפנים, לעלות על פני השטח, לקבל תמיכה והכרה, להשתחרר באופן בריא ומאוזן באווירה נעימה, קלילה ואפילו מהנה.

לרובנו יש תפיסה שטיפול נפשי או רגשי צריך להיות קשה, לגעת בפצעים, לעורר את מה שכואב שוב ושוב רק כך אנחנו עושים עבודה משמעותית, אבל יש פה נקודה חשובה ורגישה מאוד שלא פעם מתפספסת למרות כל הכוונות הטובות והיא שחלק משמעותי מהסבל שלנו נובע מאותו מנגנון שיוצר שוב ושוב קשיים ומצוקות באופן לא מודע גם במסווה של טיפול או ריפוי כזה או אחר.

לכן אם חוויתם טיפולים שונים ואתם תוהים למה טיפול פסיכולוגי לא עוזר, למה טיפול זוגי לא עוזר או בעצם טיפול מסוג כלשהו לא עוזר לכם אפילו אם הוא ממוקד גוף-נפש, אפילו אם הוא מעמיק ונוגע בפצעים וטראומות רגשיות עמוקות, זה לא אומר שמשהו בכם לא בסדר, זה יכול לומר בפשטות שהטיפול היה ממוקד מידי במה שלא טוב, לא בסדר, בנסיון לפתור בעיות ובעצם לא לימד את המערכת העמוקה שלכם לשים לב ולצמוח דווקא ממה שנעים, חיובי ומחזק בכם כבר עכשיו.

ישנם גם מקרים ששמעתי עליהם לא פעם, בהם פסיכולוג או מטפל אמרו למטופל שהוא "בעייתי", שהוא לא באמת רוצה להפסיק לסבול, שהוא לא אחראי, לא עושה עבודה טובה וכדומה. מקרים כאלה הם עצובים במיוחד מכיוון שהם נוטעים בלב המטופל אמונה שהוא באמת לא בסדר, חסר תקנה ובמצב קשה מאוד, מה באופן טבעי רק מעלה את רמת הסבל והמצוקה.

 

סיבה 3: העדר מתן כלים לחיים ותחזוקה שוטפת

גם הטיפול האיכותי והמוצלח ביותר, לא מבטיח שנרגיש טוב לאורך זמן. לאורך השנים בהן התנסתי בעצמי בטיפול מסוגים שונים וסדנאות רבות, חוויתי לא פעם תחושות של ריפוי, של הקלה גדולה, הגעתי לתובנות שנראו לי משמעותיות מאוד, חשתי באמת הרבה יותר טוב אבל לרוב, אחרי פרק זמן שנע בין כמה ימים לכמה שבועות, שמתי לב שאני מתחיל להרגיש שוב חרדות, מצוקות שונות, עצבנות, לחץ, מחשבות לא נעימות שבו והופיעו ומצאתי את עצמי חוזר לדפוסי התמכרות והתנהגות לא נעימים. בעקבות זה חשתי הרבה כשלון, אכזבה וחשבתי שאולי אני לא בסדר או שאין טיפול או סדנה שיכולים באמת לעזור לי לאורך זמן.

כיום אני מבין ששום טיפול לא יכול לספק אותנו באמת אם אנחנו לא מקבלים בו כלים מעשיים לחיים שלנו, כלים שמלמדים אותנו איך להתייחס לעצמנו, לחיים שלנו ולסביבה שלנו בתגובה לגירויים שונים, איך להמשיך ולקבל את עצמנו, להשלים עם עצמנו ולפעול מתוך בחירות מדויקות ונעימות אל מול אתגרי החיים ורגשות ותחושות של פחד, עצב, תסכול, תקיעות, כאב או בדידות.

כמו שאנו מנקים את הבית שלנו שוב ושוב, כך גם בעולם הנפש יש צורך בתחזוקה שוטפת, בכלים שיאפשרו לנו להמשיך לצמוח ולהתפתח. ההרגלים הטראומטיים שלנו הם מושרשים מאוד ויש בנו אינרציה חזקה לשוב לאותם מקומות ודפוסי חשיבה והתנהגות שמהם אנו סובלים פשוט כי זה מה שגדלנו עליו, זה מה שהכרנו וטיפחנו במשך עשרות שנים ואפילו אם עברנו טיפול מוצלח ומועיל, עדיין יש לנו צורך לקחת אחריות על עצמנו, לקבל כלים מעשיים והדרכה שתאפשר לנו ליישם את מה שלמדנו בחיים היומיומיים שלנו.

זה מה שלמדתי גם כמטופל וגם כמי שעובד עם אנשים – בלי כלים ישומיים, נעימים, עמוקים ומעשיים, כל טיפול יחזיק מעמד לזמן מסויים אבל הרבה פעמים אנו נשוב ונסבול מתופעות לא נעימות אם לא נמשיך לתחזק את עולם הגוף והנפש שלנו באופן שוטף וזה בעצם די טבעי, הרי התפתחות אישית היא תהליך של חיים שלמים, אנחנו תמיד ממשיכים ללמוד, להתפתח, לפגוש אתגרים בדרך, זה הטבע שלנו כבני אדם.

לסיכום: גם אם חוויתם טיפולים שונים ואפילו מוצלחים מאוד שהביאו לשיפור או הקלה בהרגשתכם וגם אם השיפור החזיק מעמד זמן מסויים, זה עדיין לא אומר שמשהו בכם לא בסדר אם לא קיבלתם במהלך הטיפולים כלים מעשיים, נעימים ומדוייקים עבורכם כדי להמשיך לתחזק ולפתח את העולם הפנימי שלכם בדרך מאוזנת ונעימה.

אלו הן שלושת הסיבות העיקריות שבגללן לא פעם אנחנו מתאכזבים מטיפולים ואני מקווה שהן עוזרות לכם להבין ולענות על שאלות כמו למה טיפול פסיכולוגי לא עוזר? למה טיפול זוגי לא עוזר? ובכלל, למה טיפולים שונים וסדנאות לא עוזרים או לא עוזרים לאורך זמן או כפי שאתם רוצים באמת.

כך שגם אם עברתם הרבה טיפולים בגישות קונבנציונאליות או אלטרנטיביות ועדיין אתם חווים הרבה סבל בצורות שונות כמו חרדה, משברים, קשיים בתפקוד, מצוקות, התקפי זעם, קשיים באינטימיות, מחלות פסיכוסומטיות ודפוסי התמכרות, זה לא אומר שאתם לא בסדר, זה לא אומר שאתם חסרי תקנה, זה לא אומר שהבעיה שלכם חמורה כל כך שאי אפשר לעזור לכם.

יש סיכוי ממש טוב שפשוט לא פגשתם עדיין מטפל, מלווה או מדריך שיהיה מספיק עמוק בגישה שלו ויאפשר לכם לחזק, לאזן, לייצב ולשחרר את המערכת הפנימית העמוקה שלכם מטראומות, הרגלים של חיפוש סכנות ובעיות ולא קיבלתם כלים מדויקים ומעשיים שמותאמים אליכם באופן אישי, חיובי ותומך כך שתוכלו להמשיך לתחזק, לאזן ולחזק את העולם הנפשי שלכם באופן נעים ובר קיימא עבורכם.

תודה שקראתם 🙂

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן