באנר לטיפול רגשי במחשבות טורדניות

צמיחה אישית מתוך מנוחה

צמיחה אישית טיפול רגשי אישי

צמיחה אישית | צמיחה אישיותית | צמיחת אישיות

צמיחה אישית מתוך מנוחה היא דרך חיים מתפתחת, זורמת, אוהבת, רכה ומשתנה הלומדת את עצמה, קשובה לרגש ולאינטלגנציה העמוקה ביותר שלנו ומאפשרת לנו לחיות בשלמות ובאושר, מתוך חיבור ללב, לקרקע ולהיגיון.

כשאנו חושבים על תהליכי צמיחה אישית, לרוב האסוציאציה הראשונה שלנו היא של מאמץ, צורך בהתמדה ועימות עם חוויות לא נעימות – להתגבר על פחד, להתעמת עם שדים פנימיים, להשקיע בלימודים ולאתגר את הסבלנות שלנו.

למרות שאפשר להפיק תועלת מתהליכים שכרוכים במאמץ ומאבק פנימי, יש סוג נוסף של צמיחה אישית שהוא יסודי, טבעי, הרמוני ומגיע מהמקום הכי פשוט, הכי נח והכי עוצמתי שלנו – המקום שבו אנחנו נמצאים כבר עכשיו.

מהי צמיחה אישית

בפשטות, צמיחה אישית היא כל תהליך שמשפר את איכות חיינו, מאפשר לנו לממש את עצמנו ואת הפוטנציאל שלנו, משחרר אותנו מקבעון, אשמה וסבל ומביא אותנו למקום שלם, יצירתי, אוהב, נינוח ומשוחרר יותר.

באופן כללי, תהליכי צמיחה אישית כוללים רכישת כלים ומיומנויות חדשות, פיתוח החשיבה, שחרור רגשי, פיתוח יצירתיות, מימוש עצמי ועוד.
עם זאת, מניסיוני האישי, הצמיחה האישית המשמעותית ביותר לא מוגבלת לתבניות או מטרות ידועות מראש. זוהי תנועה פנימית של התרחבות שחושפת עוד ועוד אזורים מודחקים, חסומים ולא מודעים בתוכנו לאור המודעות האוהבת והמאפשרת שלנו מתוך קבלה נטולת מאמץ.

למעשה, צמיחה אישית אמיתית באה מתוך הסכמה לנוח בתוך חווית הרגע הזה והיא כוללת בתוכה גם את הריפוי הרגשי והנפשי לכל דפוסי הסבל שלנו, גם את האפשרות להתפתח תמיד וגם את האפשרות לממש את עצמנו באופן אופטימלי והרמוני בעולם הגשמי, הרגשי והרוחני כאחד.

מכיוון שצמיחה מתוך מנוחה לא יוצרת חיכוך או התנגדות לחווית הרגע הזה, היא מצמצמת למינמום את הצורך בחוויות טראומטיות וקשות שלעיתים קרובות מרתיעות אנשים מלעבור תהליכי צמיחה אישית מלכתחילה.

אפשר לומר שצמיחה מתוך מנוחה היא בעלת איכות של אומנות טאי צ'י פנימית – לוחם הטאי צ'י תמיד מצוי במנוחה והיכולת שלו לגבור על היריב נובעת דווקא מהרכות הנוכחת שלו ברגע הזה ומהיכולת שלו "להסכים" עם התנועה של היריב ובכך לנטרל את יכולת ההתנגדות שלו ולהשתמש במומנטום שלו.

החוק השלישי של ניוטון

החוק השלישי של ניוטון הוא חוק הפעולה והתגובה – כל כח שנפעיל ייצור מיד כח זהה בגודלו והפוך בכיוונו. בעולמנו הפנימי ניתן להבחין בקלות בחוק הפעולה והתגובה – בכל פעם שאנו מנסים לכפות על עצמנו משהו או מנסים לשנות את עצמנו בכח, מייד עולה בנו התנגדות פנימית השווה בעוצמתה לכח שאנו מנסים להפעיל על עצמנו.

אנחנו אמנם יכולים להדחיק את ההתנגדות הפנימית או לנסות לנתב אותה אך לאורך זמן ההתנגדות הפנימית נוטה לגבור ולגרום לנו לאבד מוממנטום ולהכנע לדפוסים הישנים שלנו ובמקרים רבים אף להגיע למצב מתוח או מיואש יותר.
חישבו לרגע: כמה פעמים ניסיתם להפטר מהרגל או התמכרות על ידי החלטות כוחניות? כמה פעמים כשלתם? כמה פעמים ויתרתם מראש כי חשבתם ש"ממילא אני לא אצליח להתגבר"?

צמיחה אישית אלי קרסניץ

אמנם ישנם רגעים ומצבים בחיים בהם נדרשים מאמץ פנימי, התמקדות וחתירה למטרה, אך מאמץ פנימי כזה הוא בריא כשהוא בא מתוך הרמוניה פנימית ולא מתוך כפייה פנימית שמונעת מתסכול, פחד או חוסר סבלנות כפי שקורה לעיתים כה קרובות.

צמיחה מתוך מנוחה מלמדת אותנו לנוע עם הכוחות הפנימיים השונים שלנו ולא בניגוד אליהם ובכך מאפשרת לנו להפוך כל קושי להזדמנות, כל חסימה לאפשרות וכל פחד, עצב וכעס למקור של מודעות וכח פנימי.

צמיחה אישית מתוך מנוחה - אלי קרסניץ

אפשר לדמות צמיחה אישית מתוך מנוחה לאפשרות לגלוש על גלי הים הפנימי שלנו במקום לנסות להתנגד להם או לגבור עליהם בכח.

מהי מנוחה

כבני התרבות המערבית במאה ה-21 רובנו מכירים את הקושי למצוא מנוחה אמיתית. רובנו טרודים במחשבות, דאגות, רצונות ונסיונות לשפר את עצמנו או את מצבנו הכלכלי, הבריאותי, הזוגי או הנפשי.

לעיתים כשאנו חושבים על מנוחה, אנו חושבים על חופשה בחו"ל, פעילות גופנית, נוף פסטורלי, שינה או עיסוק מסיח דעת כלשהו כמו טלוויזיה, ספר או תחביב אחר. אמנם אנו שואבים הנאה מסויימת מכל הפעיליות האלה אך בתוכנו המירוץ לעולם לא פוסק.

מנוחה אמיתית היא האפשרות הפשוטה והטבעית שזמינה עבור כולנו: לנוח בתוך חווית הרגע הזה. במילים אחרות, זוהי האפשרות היחידה שלא חשבנו עליה – פשוט לומר "כן" למציאות של הרגע הזה ולנוע איתה כגוף אחד.
כפועל יוצא, מנוחה אמיתית כלל לא כרוכה בסטטיות, פאסיביות או ניתוק מהחיים. נהפוך הוא, מנוחה אמיתית היא תנועה עם החיים בכל רגע חדש כאשר הבסיס לתנועה זו הוא הסכמה, חברות ושלמות פנימית במקום ויכוח, פיצול ומאבק עם הרגע הזה.

נשמע פשוט? זה אכן פשוט. פשוט כל כך שרובנו שכחנו שאפשרות כזו בכלל קיימת. כמובן שאין זו אשמתנו, אנו חיים בחברה שלא מלמדת אותנו את האמנות המופלאה הזו של תנועה עם החיים וצמיחה טבעית מתוך הרגע הזה.
עם זאת, מכיוון שמנוחה אמיתית היא כל כך טבעית לנו, ברגע שנתחיל להזכר באופן מעשי באפשרות הזו, היא תחולל בנו שינוי עוצמתי, טבעי והרמוני שיאפשר לנו לחוות שלווה, שקט נפשי, איזון נפשי ואושר שמאז ומעולם היה זכותנו הטבעית.

איך זה עובד בפועל

הראש הרציונלי שלנו נוטה לחפש שיטה או תבנית בכל דבר. זוהי אכן יכולת מופלאה וחיונית מאוד להישרדותנו. חשיבה בדפוסים ובתבניות מקצרת תהליכי חשיבה ומאפשרת לנו להתמודד עם סכנות בצורה יעילה (לדוגמה כשאנו מזהים סכנה מיידית כמו אש, רכב מתקרב או חיית טרף, אנו מגיבים במהירות כי בתודעתנו קיימת תבנית ברורה לגבי מקרים כאלה).

עם זאת, כשאנו ניגשים לתהליכי צמיחה הוליסטיים, כלומר כאלה שכוללים את כל ההיבטים הרגשיים, המחשבתיים והגופניים שלנו, חשיבה תבניתית תהווה מכשול להבנה אמיתית.

צמיחה מתוך מנוחה היא לא שיטה או תבנית. זוהי דרך חיים מעשית, חוויתית, אוהבת, אינטלגנטית וקשובה הנתונה לשינוי והתפתחות תמידית ולא נאחזת בתבנית אחת קבועה. הרי החיים עצמם וכל מה שחי נתונים לשינוי תמידי והתפתחות ולכן דרך חיים של הרמוניה, איזון והקשבה צריכה להיות כזו שמשתנה ומתפתחת ממש כמו החיים עצמם. אפשר לומר שצמיחה מתוך מנוחה היא החיים עצמם כשאנו מסכימים לחיות אותם בגמישות, טוטאליות ואהבה.

אמנם ישנו ידע תאורטי רב (שהולך ומתפתח כל הזמן) ותרגולים ותהליכים מעשיים רבים במסגרת צמיחה מתוך מנוחה, אך כל אלה הם רק אמצעים זמניים שנועדו לשימוש ברגע אחד וניתן להשליך אותם ברגע הבא, הכל בהתאם לצורך של הרגע ושל כל אדם באופן ייחודי ומדוייק עבורו.

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

תגובה אחת
  1. ענת שקל הגב

    אני נירגשת לקרא את מחשבותיי בתוך המילים העמוקות שלך, אלי, אתה באת ואמרת מילים שחיכיתי להן ולא ידעתי. נגעת בכל פינה אהובה וניסתרת בשורש נישמתי. עוררת בי רגשות חבויים שהמתינו, תודה איש אהוב שאינני מכירה. אכן, עיקרון העשייה המזערית, השקט הפנימי וההמתנה משם הליבלול, משם הצמיחה והיופי, משם האהבה העצמית.
    ענת שקל
    יועצת ביוגרפית, פסיכולוגיה הוליסטית

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן