כוחה המרפא של רכות פנימית

כשאתם חושבים על ריפוי, מה עולה בתודעתכם?
לעיתים קרובות אנו מגלים שהתפיסות הנפוצות לגבי ריפוי קשורות לתהליכים פיזיולוגיים או נפשיים הבאים מתוך שאיפה לשינוי תוך כדי התמודדות עם מאמץ, קושי, כאב, סבל וחוסר ודאות.
בבסיס תפיסות אלה נמצאת תפיסה יסודית אחת: מה שקורה כרגע, איננו טוב מספיק וחייב להשתנות.

תפיסה זו, שמקורה ברבדים עמוקים ולא מודעים של תודעתנו, מובילה לנוקשות פנימית שבאה לידי ביטוי הן בפן הפיזי והן בפן הנפשי. אותה נוקשות הפנימית, מובילה עם השנים ליצירת חסימות והתכווצויות פיזיולוגיות ורגשיות ומהווה את המקור לכל הסבל שאנו חווים.

בתהליכים של ריפוי הוליסטי, אדם נחשף בהדרגה לדפוסי הנוקשות הפנימית שלו באווירה תומכת ואוהבת ומגלה איכות חדשה ונפלאה – רכות פנימית.
חשוב להבין שרכות פנימית היא לא חולשה או ויתור עצמי. רכות פנימית היא גמישות, חיוניות, יכולת קבלה והכלה והאפשרות להיות שלמים עם עצמנו. רכות היא מקור לעוצמה פנימית אדירה, איזון נפשי וחיים מאושרים באמת.

תפיסה אחת, ביטויים רבים
למרות שהתפיסה הבסיסית ש"מה שקורה כרגע, איננו טוב מספיק וחייב להשתנות" קיימת אצל כולנו במידה כזו או אחרת, על פני השטח אנשים שונים חווים ביטויים שונים שלה.
לצורך המחשה, אפשר לכתוב נוסח מורחב יותר לאותה תפיסה בסיסית כך שיכלול ביטויים רבים ונפוצים (מוזמנים לבדוק אילו ביטויים מוכרים לכם מעולמכם הפנימי).

הניסוח המורחב הוא: מה שקורה כרגע מבחינת תחושה פיזית (לדוגמה: מתח, לחץ, כאב, חולשה, כבדות, מועקה), רגש (לדוגמה: פחד, כעס, עצב, שמחה, תשוקה, דחייה) או מחשבה (לדוגמה: דימוי עצמי לא נעים, חשיבה ביקורתית, שלילית, פסימית, אופטימית, מאשימה, מפוחדת, מעייפת, שטחית, אנוכית, לא ממוקדת, פסימית, אשלייתית, אובססיבית, מנותקת), לא מספיק טוב (מקובל, בטוח, שפוי, נורמלי, צודק, הגיוני, יפה, ראוי, חכם, מואר, רוחני, מוסרי, אנושי, משמעותי, מקדם, מועיל, מוצדק בעיניי, עומד בציפיות שלי או של מישהו אחר) ולכן חייב להשתנות (להיפסק, להיחלש, להתעצם, להיפתר, להירפא).

כמובן שישנם עוד אינסוף היבטים עדינים לאותה הנחה בסיסית. מה שחשוב באמת להבין הוא שהתפיסה הזו קיימת במידה כזו או אחרת אצל כולנו. כדאי מאוד לבדוק ולגלות בכנות ובאומץ איך באה לידי ביטוי התפיסה הזו בחיינו ואיפה היא יוצרת בנו נוקשות פנימית ופיצול מכאיב בין ההיבטים השונים שלנו… פיצול בין הגוף למחשבה, בין הרגשות השונים, בין הזכרי לנקבי, בין דמיון ומציאות, בין רצון ותחושת מחויבות, בין האפשרות להיות נאמן לעצמי לבין האומץ להביא את עצמי בכנות אל העולם ועוד ועוד…

המקור של תפיסת הנוקשות הפנימית
כשאנו מתבוננים באופן כנה וישיר על אותה תפיסה שיוצרת בנו נוקשות והתנגדות פנימית, אנו מגלים תחילה שמדובר בתופעה של פחד – פחד ילדי ועמוק מלשחרר שליטה ולתת למציאות להיות כמו שהיא. למעשה, זהו פחד הישרדותי מכאב וממה שנתפס בילדות כחוסר אונים ומוות.

מה שחיזק מאוד את אותה תפיסה פנימית של נוקשות היא הביקורת ותחושות האשמה שספגנו בילדות מההורים מהסביבה. מבלי להאשים אף אחד, חשוב להבין שבילדות קיבלנו מסר עוצמתי מאוד שגרם לנו להבין פעם אחר פעם ש"מה שאני עכשיו, זה פשוט לא מספיק טוב וכדי לזכות באהבה ואישור מההורים והסביבה, אני חייב להשתפר".

מכיוון שהתלות הילדית וההישרדותית בהורים ובסביבה היא עצומה, אותו מסר של "אני לא מספיק טוב" נצרב בעמקי הוויתנו ובהעדר מודעות מעמיקה, המסר הזה ממשיך לנהל אותנו מתחת לפני השטח בכל ההיבטים של חיינו.

 זוהי הסיבה לכך שלעתים קרובות כשאנו חושבים על תהליכי ריפוי (במישור הפיזי או הנפשי, שלמעשה אינם נפרדים זה מזה), אנו מביאים באופן לא מודע את אותה גישה של נוקשות פנימית וחוסר קבלה עצמית אל אותם תהליכים.
למרבה הצער, כשהגישה הבסיסית שלנו היא נוקשות פנימית וחוסר קבלה עצמית, ריפוי אמיתי לא יוכל להתרחש מכיוון שריפוי אמיתי ויסודי דורש איכות אחרת לגמרי – איכות של רכות פנימית וקבלה.

עוצמת הרכות וכח המים
אם אנחנו מבינים היטב שמקור הסבל שלנו הוא לא תופעה כזו או אחרת שאנו חווים על פני השטח, אלא אותה תפיסה בסיסית שמקבעת בנו נוקשות פנימית ויוצרת חסימות ופיצולים בגופנו ובנפשנו, ייתכן מאוד שנשאל, איזו איכות נדרשת לריפוי אמיתי?

אפילו ברמה ההגיונית, קל להבין שאם הסבל נובע מאיכויות של נוקשות, התכווצות פנימית וחוסר קבלה עצמית, הרי שהריפוי האמיתי חייב לבוא מתוך איכויותת של רכות פנימית, הרפיה וקבלה עצמית.

קל להבין את העוצמה המרפאת של רכות פנימית כשאנו משווים אותה למים. המים מהווים מעל 70% מגופנו ומאפשרים את כל תהליכי החיים. למים יש איכויות ייחודיות המאפשרות להם לרכך, להמיס, להסיע חומרי הזנה, לאזן לחצים, לייצר פוטנציאל חשמלי, להקנות חוזק מכאני ולהיות רכים, מחיים, שוחקים והרסניים באותה מידה.

בצורתם הנוזלית והרכה, המים מסוגלים לקבל כל צורה, להקיף כל מכשול ולהביא חיים גם אל הפינות הנידחות ביותר, אך מספיק להביט על מתאר הסלעים בקו החוף כדי להיווכח בעוצמה הבלתי מתפשרת של המים ויכולתם לפלס דרך גם בין המכשולים הקשים ביותר.

למעשה, לאורך זמן קל לראות שמים הרבה יותר חזקים מסלע. לאורך זמן כל סלע נשחק, מתמוסס ומתפורר בעוד שמים נשארים…מים. דווקא האיכות הרכה והגמישה של המים הופכת אותם לעוצמתיים כל כך.

כדי לרפא את עצמנו ביסודיות מכל אותם דפוסים של התקשות, התכווצות ופיצול פנימי, עלינו לפתח איכות פנימית של רכות מימית מקבלת וממיסה. איכות כזו מתפתחת בתהליכים של מדיטציה אמיתית ותהליכים של ריפוי הוליסטי הכולל עבודה רכה עם הגוף. ריפוי הוליסטי אמיתי הוא תמיד דו-סטרי ויוצר מערכת יחסים מרפאת גם עבור ה"מטפל" וגם עבור ה"מטופל" כך ששני הצדדים נהנים מתהליך מפתח, משחרר, מעצים ואפילו…נעים 🙂

סוד האהבה שמאחורי כל הפחד
כשאדם אוזר אומץ, מביט לפחד בעיניים ומקבל החלטה אמיצה להיעזר באדם אחר כדי לצמוח, להתפתח ולהשתחרר מסבל, הוא מגלה לאט לאט אמת מפתיעה ומדהימה.

אם בתחילה כשהבטנו על התפיסה הבסיסית שיוצרת בנו נוקשות וחוסר קבלה עצמית, ראינו את הפחד ההישרדותי כמניע העמוק ביותר, עם הזמן אני מגלים שלמעשה, המניע העמוק ביותר לכל הפחדים שלנו הוא אהבה.

ייתכן שזה נשמע מוזר או מפתיע, אך חישבו על כך לרגע: מדוע אנחנו טורחים בכלל לפחד ממשהו? למה להתאמץ, לחוות פחד ולדאוג אם אפשר פשוט לוותר ולהרים ידיים?
התשובה היא שאנחנו פוחדים כל כך כי מאוד אכפת לנו… אכפת לנו מעצמנו, אכפת לנו מהחיים ומההמשכיות שלהם.
ברובד העמוק ביותר, הרצון לחיות, הרצון להמשכיות החיים, הוא הביטוי הבסיסי והעמוק ביותר של אהבה בחיינו.
אפילו הפחדים שלנו הם ביטויים של אותה אהבה. להבין את זה, לחוות את זה, לנשום עם זה… הרבה אשליות מתפוגגות רק מעצם ההכרה הזו.

כשאנו מפתחים בתוכנו את אותה איכות מופלאה של מים…רכות וקבלה עצמית, אנו מתחילים לראות סוף סוף את האמת כפי שהיא: אנחנו מונעים אך ורק באהבה ואהבה היא המהות שלנו. כל הסבל, הבלבול והצער שאנו גורמים לעצמנו ולאחרים נובע מהיעדר מודעות ורכות פנימית מקבלת.

קל לראות עד כמה הרסנית יכולה להיות העוצמה שלנו בהיעדר מודעות ורכות פנימית כשאנו קוראים חדשות ושומעים על מעשי הזוועה שמתרחשים בכל העולם.
תמונת מצב זו, רק מראה לנו עד כמה אנו זקוקים לריפוי יסודי ואמיתי הן ברמת הפרט והן ברמת הכלל, וריפוי אמיתי תמיד מתחיל בפיתוח של רכות פנימית ומודעות בתוך עצמי.

כבני אדם, ללא הבדל גזע, דת, מין או לאום, יש לנו את האפשרות הנפלאה לפתח בתוכנו מודעות ורכות פנימית כדי לרפא את עצמנו מדפוסים של נוקשות וסבל ולאפשר לעצמנו לממש את פוטנציאל האהבה והאושר שלנו הן ברמת הפרט והן ברמת הכלל.

מי ייתן שכולנו נהיה אמיצים מספיק להביט לפחד שלנו בעיניים, לקבל אותו ברכות ואהבה, לבקש עזרה ולקבל תמיכה ולתת לעצמנו לחיות מהלב בשלמות, מלאות ויצירתיות אינסופית.

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן