באנר לטיפול רגשי במחשבות טורדניות

המעגל הפנימי של ריפוי עצמי טבעי

סדנת התפתחות אישית אלי קרסניץ

אני רוצה לשתף אתכם בתובנה של ריפוי עצמי. במעגל פשוט להבנה שמשחרר אותי מבפנים ממתח וסבל נפשי וכתוצאה מכך גם ממתח וסבל גופני. מעגל של ריפוי עצמי שמתחיל בהקשבה וכנות פנימית, במפגש אינטימי ואוהב עם עצמי ומשם הוא מאפשר לנו לצמוח בלי מאמץ.

מעגל שזיהיתי בתוכי ובעבודה שלי עם אנשים רבים במפגשים אישיים וקבוצתיים.

מעגל שהוא מאוד פשוט והגיוני להבנה מצד אחד ומצד שני למידת הדקויות המעשיות שלו, זה כנראה מסע של חיים שלמים.

אבל מה שכן, המסע הזה הוא מסע מעניין, הוא מסע אוהב ומסע שכיף לעבור אותו.

ריק

מהו ריפוי עצמי או צמיחה

המילה הזו – "ריפוי" אפשר לפרש אותה בכל כך הרבה דרכים.
אז באופן הפשוט ביותר: ריפוי הוא כל שיפור אמיתי בהרגשה שלנו.

שיפור בהרגשה זה אומר למשל יותר שלווה, יותר בטחון, יותר יציבות, יותר בהירות, יותר נעים, יותר כיף, יותר קל, יותר חיבור לרגשות, יותר אוהב, יותר שלם, יותר ברור, יותר ביטוי עצמי, יותר נתינה, יותר יכולת לתקשר וליצור מערכות יחסים נעימות, יותר ביחד.

זהו הכיוון הכללי של כל תהליך ריפוי עצמי נפשי או צמיחה אישית.

ריפוי לא מכיוון שיש "מחלה", אלא ריפוי מכיוון שהרפיה של המתחים, החרדות והכיווצים הנפשיים והפיזיים שלנו עושה לנו ממש נעים.

ריק

מעגל הריפוי והצמיחה הפנימי

מעגל הריפוי והצמיחה הוא דרך פשוטה להציג את תהליך הריפוי והצמיחה הנפשי שלנו בשישה שלבים ברורים. אחד הדברים היפים במעגל הזה הוא שאנו אחראים רק לשני השלבים הראשונים שלו וכל שאר השלבים מתרחשים באופן טבעי מעצמם ללא מאמץ מצידנו.

הנה הסבר ראשוני על ההגיון של המעגל ואחריו הסבר קצת יותר מעמיק שמפרט את השלבים עצמם.

נתחיל את ההסבר דווקא מהסוף, מהתוצאה הסופית. התוצאה של המעגל הזה היא העמקה והרחבה של אותה תחושה נחשקת של ביטוי עצמי ומימוש עצמי מדוייק מתוך נתינה (נתינה של המתנה הייחודית שלנו, של הכשרון והצרון העמוק ביותר שלנו לתחושת משמעות והגשמה עצמית).
זהו השלב השישי בתהליך.

אני מתחיל דווקא מהשלב השישי והאחרון מכיוון שדווקא חשיבה מהסוף להתחלה הביאה אותי להכיר במעגל הזה.

ולמה דווקא ביטוי ונתינה?

כי אנחנו באמת מרגישים שלמים כשאנחנו מצליחים לבטא את עצמנו באופן מדוייק (במילים, במעשים, ביצירה, ביחסים) ולתת משהו מעצמנו.

כשאנחנו גורמים הנאה, נחת ושמחה לאדם אחר או אפילו לעצמנו, אנו חווים סיפוק, משמעות ומלאות או במילים אחרות – הנאה. וכן, בעיניי גם לתת לעצמי זו נתינה אם היא באמת גורמת לי לחוויה רגשית נעימה.

אבל כדי שנוכל לתת, אנחנו זקוקים לאווירה פנימית נעימה ומשוחררת בתוכנו, לתחושה של שלווה וחופש פנימי. כשאנחנו לחוצים, מרגישים כלואים, מתוסכלים ולא חופשיים להרגיש את כל טווח הרגשות שלנו, קשה לנו מאוד לבטא את עצמנו או לתת מעצמנו משהו משמעותי.

זהו השלב החמישי במעגל – תחושה של שלווה וחופש פנימי.  שלווה שהיא היכולת לנוח, להקשיב ולתת ביטוי לעולם הפנימי שלנו באופן נעים ונינוח.
חופש שהוא החוויה של אישור – שמותר לנו לחשוב, להרגיש ולהיות כפי שאנחנו כבר כעת.

מתוך מרחב פנימי רגשי נעים ומשוחרר, הנתינה והביטוי המדוייק שלנו שופעים בקלות ובטבעיות.

אבל כדי שנוכל להרגיש חופש ושלווה, אנו זקוקים לתחושת בטחון – זהו השלב הרביעי במעגל. בלי תחושה של בטחון, תמיד נחוש חרדה, לחץ ומתח וכל המחשבות שלנו יתמקדו בדבר אחד – ניסיון למצוא בטחון בכל דרך אפשרית.

וכמו בכל מערכת יחסים, כך גם במערכת היחסים הפנימית שלנו עם עצמנו, כדי שיהיה בטחון  חייב להתקיים אמון. אמון ויכולת לסמוך על המהימנות של הצד השני.

בעולם הנפשי שלנו מערכת היחסים מתקיימת בין עולם המחשבות לעולם הרגשות. ותחושת האמון נדרשת לשני הצדדים כדי להרגיש בטחון. אמון הוא השלב השלישי במעגל. וכדי שאמון יוכל להתקיים, נדרשת לנו כנות. ללא כנות, לא ייתכן אמון.

אם אני נמצא במערכת יחסים זוגית ובת הזוג שלי לא כנה איתי, מסתירה ממני משהו, מציגה דברים בשונה ממה שהם באמת, אני לעולם לא אוכל לתת בה אמון מלא ולעולם לא ארגיש בטחון. ולכן כנות פנימית היא השלב השני במעגל והיא נדרשת כדי לפתח יחסי אמון פנימיים עם עצמנו.

וכדי שנוכל לפתח כנות פנימית, אני זקוקים להקשבה. הקשבה לעצמנו, למחשבות, לאמונות, לרגשות ולצרכים שלנו. הרי בסופו של דבר – עומק הכנות שלנו הוא כעומק ההקשבה שלנו לעצמנו.

על פני השטח הדברים נראים לגמרי אחרת ממה שהם באמת. לדוגמא: אני יכול לחשוב שמישהו הוא ממש לא בסדר, שהוא אשם, שהוא אדם "רע", בזמן שהכנות העמוקה יותר מגלה לי שאני פשוט פוחד, לא בטוח באהבה ולא מרגיש ראוי לאהבה. לכן הקשבה היא השלב הראשון במעגל.

וכמובן שכמו בכל מעגל, אין באמת התחלה וסוף, אבל הכיוון בכל זאת ברור ומורגש.

מעגל פנימי של ריפוי עצמי - אלי קרסניץ
המעגל הפנימי של ריפוי עצמי טבעי

ריק
הסבר על שלבי המעגל

כאמור, מה שכיף בתהליך הזה של ריפוי עצמי הוא שרק שני השלבים הראשונים – ההקשבה והכנות הפנימית, הם השלבים שאותם אנו מטפחים בתוכנו באופן מעשי. כל השלבים האחרים – האמון העצמי, הבטחון הפנימי, החופש והשלווה, והביטוי והנתינה, מתרחשים מעצמם באופן טבעי.

אפשר לדמות את המצב לצמח: כדי שצמח יצמח ויפרח הוא זקוק לקרקע פוריה, למים ולשמש. כשאנו נותנים לו את התנאים האלה, הצמח פשוט צומח וגדל באופן טבעי בלי שום מאמץ מצידנו.

כך גם אנחנו, כשאנו מפתחים את ההקשבה והכנות הפנימית שלנו, שאר שלבי הצמיחה שלנו פשוט מגיעים באופן טבעי ונטול מאמץ וזהו ריפוי עצמי אמיתי.

ריק

שלב 1: הקשבה

הקשבה היא היכולת המתפתחת שלנו לשים לב ולהעמיק את תשומת הלב למחשבות, לרגשות ולצרכים הרגשיים שלנו. תשומת לב שהיא לא תרגיל או טכניקה, אלא התעניינות כנה ואוהבת כלפי עצמנו (קצת כמו שהיינו רוצים שמישהו אחר באמת יתעניין בנו, באמת ישאל וישים לב מה אנחנו חושבים, מרגישים וצריכים).

את ההקשבה העצמית שלנו אפשר לפתח באופן מעשי גם באמצעות הקשבה פאסיבית כמו במדיטציה טבעית – מדיטציה של הקשבה ללא תרגילי ריכוז או דמיון (מידע נוסף על מדיטציה טבעית כולל קישור להורדת מדיטציות מודרכות נמצאים בסוף המאמר), וגם באמצעות התעניינות ויצירת שיח פנימי אוהב, מעמיק ומתעניין בתוכנו.

שיח שכולל שאלות נעימות ואוהבות כמו:
מה אני באמת מרגיש עכשיו?
מה נעים לי עכשיו?
מה אני מבקש עכשיו? ועוד.

מתוך הקשבה כנה לעצמנו אנו לומדים לזהות את הרגשות העמוקים שלנו ומשם נפתחת האפשרות לכנות רגשית בשיח הפנימי שלנו עם עצמנו.

ריק

שלב 2: כנות פנימית

הכנות הפנימית היא המשך ישיר וטבעי של הקשבה לעצמנו. כנות היא היכולת להודות בפני עצמנו ברגשות האמתיים שלנו ובמצבים הרגשיים שאנו מזהים בעולם הפנימי שלנו.
לדוגמא: אני פוחד, אני עצוב, אני לא יודע מה לעשות, אני רוצה, אני כועס, אני מרגיש חסר אונים, כואב לי, אני שמח, אני שונא, אני אוהב, אני מתנגד, אני נאחז, אני מתכווץ, אני מרפה.

איך אפשר לדעת שמה שאנחנו אומרים לעצמנו הוא כנות?
פשוט מאוד – ע"י תשומת לב למה שנעים לנו בגוף.

למעשה אנחנו מדברים עם עצמנו כל הזמן מכיוון שכל מחשבה שלנו היא דו שיח שלנו עם עצמנו. כל מחשבה שלנו גוררת תגובה רגשית מוחשית בתוכנו. איכות השיח שאנו מנהלים עם עצמנו במחשבות במהלך היום באופן מודע או לא מודע, קובעת את החוויה הרגשית שלנו בחיים.

כשאנו מדברים לעצמנו בכנות רגשית, אנו חווים תחושה קצת יותר נעימה בגוף.
משהו בגוף מגיב ונפתח, משהו משתחרר קצת, משהו קל יותר בגוף, בחזה ובנשימה, אפילו קצת אבל זה מורגש. גם אם הכנות שלנו היא שאנו פוחדים ולא שולטים בעצמנו כרגע, אפילו אז, כנות אמיתית עושה תחושה של הקלה ושחרור מסויים. נוכחתי בכח המרפא והמשחרר הזה של כנות פנימית מול עצמי, מול חברים ומול עשרות מטופלים במצבים נפשיים שונים.

אם אנו מדברים לעצמנו ב"כנות" והתחושה הפנימית שלנו לא הופכת להיות נעימה או קלה יותר אפילו במעט, כנראה שזו עדיין לא כנות מדוייקת. כנראה שיש משהו שאנחנו "מלטשים", מסתירים או מעוותים בתוכנו וכדאי לשאול מחדש ובפשטות – מה אני באמת מרגיש עכשיו? ואז כמובן לקחת זמן פשוט להקשיב לכל מה שעולה בתוכנו.

את הכנות הרגשית הפנימית שלנו אפשר לפתח ולהעמיק באמצעות המדריך לקבלה או אהבה עצמית (קישור להורדה בחינם בסוף המאמר) וכמובן במסגרת ליווי וטיפול אישי.

ריק

שלב 3: אמון

אמון, להבדיל מאמונה, הוא היכולת שלנו לבטוח במה שישנו. לבטוח זה אומר לדעת שמישהו נמצא שם איתי, שאני לא ננטש בכל מצב רגשי שבו אהיה.

רובנו סובלים מחרדת נטישה עמוקה. רובנו חווינו סוגים שונים של נטישה בילדות מצד ההורים שלא ידעו לתת מענה שלם לצרכים הרגשיים שלנו. רובנו למדנו לנטוש את עצמנו, להתעלם, לשפוט, להדחיק ולהאשים את העולם הרגשי שלנו ללא הפסק.

החוויה המכאיבה הזו של נטישה חוזרת ונשנית גרמה לרובנו לחיות בתחושה של חוסר אמון עמוק בעצמנו ומתוך כך בחרדה, בכיווץ ובתחושה של חוסר אונים ותסכול מול החיים.

כשאנו לומדים להקשיב לעצמנו ולעולם הרגשי שלנו וחוזרים לדבר עם עצמנו בכנות, האמון הפנימי שלנו בעצמנו מתחיל להבנות מחדש ואיתו ניצנים חדשים של בטחון פנימי.

ריק

שלב 4: בטחון בפנימי

בטחון הוא תחושה. תחושה של יציבות פנימית. תחושה שמאפשרת לנו לחקור ולגלות תחומים חדשים. תחושה שמשחררת אותנו להינות מהחיים ולדאוג פחות להשרדות שלנו.

בטחון הוא ללא ספק צורך רגשי ונפשי עמוק ביותר ויש הרבה סוגים של בטחון: בטחון כלכלי, גופני, זוגי, משפחתי וחברתי. ומכל סוגי הבטחון, הבטחון הכי חשוב שיש לנו כבני אדם הוא הבטחון הפנימי שלנו, התחושה שאנו תמיד נשים את עצמנו במקום ראשון ונדע להציב גבולות, להגן וראות את טובתנו גם ברגעים של קושי רגשי.

כשהבטחון הפנימי מתחיל להתעורר בנו כתוצאה מאמון פנימי מחודש, תחושת השלווה וחופש מתחילה לצמוח בנו ללא מאמץ.

ריק

שלב 5: חופש ושלווה

חופש ושלווה, מי לא רוצה להרגיש את זה? מה אנחנו לא עושים כדי להגיע לתחושות של חופש ושלווה? כמה מאמץ, חשיבה, עשייה וכסף אנחנו משקיעים כדי להרגיש חופש ושלווה?

ולמרות כל המאמצים האלה רובנו חיים במתח רוב הזמן.

בעוד שאפשר לספק לעצמנו תחושות זמניות של חופש ושלווה בחופשות, חוויות וטיולים מסוגים שונים, הצורך שלנו בתחושות של חופש ושלווה הוא יום יומי.
במילים אחרות, אנו זקוקים לתחושה של חופש ושלווה בכל יום ובכל שעה.

הלב שלנו לא מרגיש שלם כשאנו מתפשרים על תחושה של השרדות ובטחון ומקריבים את החופש והשלווה שלנו.

כשאנו לומדים להקשיב לעצמנו, לפתח כנות רגשית פנימית הולכת ומעמיקה וחווים אמון ובטחון מחודש בעצמנו, תחושות של חופש ושלווה מתחילות להיות חלק משמעותי וגדול יותר מחיי היום יום שלנו.

דמיינו לכם שהחיים שלכם יכילו 5% יותר של חופש ושלווה. רק 5% יותר ממה שיש עכשיו.
איזה שינוי משמעותי זה היה מביא לחייכם? איך זה היה משפיע על חווית החווים, על מערכות יחסים ועל ההנאה שלכם?

ריק

שלב 6: ביטוי ונתינה

מתוך השפע הפנימי שלנו, מתוך האפשרות להרגיש חופשיים ושלווים בתוך עצמנו ולו במעט, הלב שלנו תמיד מכוון לביטוי עצמי מדוייק ונתינה. כל אחד בדרך הייחודית שלו, כל אחת באופן ובכשרון המיוחד שלה, כולנו יודעים לתת משהו. לתת תמיכה, לתת אישור, לתת כלים, לתת אמפטיה, רוך, הקשבה, שמחה ופשוט נוכחות אוהבת למי שנמצא קרוב אלינו וסביבנו.

ושם, במקום הזה שבו אני מצליח ולו לרגע לבטא את עצמי באמת, את עומק ליבי, את רגשותיי ולגעת בלב של אדם אחר, ולו לרגע לגרום לו להרגיש אהוב, בטוח, לא לבד…במקום הזה אני מאושר.

ואני מאמין שכולנו מאושרים ושלמים רק כשהלב שלנו שופע נתינה ואפילו אם מדובר ברגעים בודדים, הם משמעותיים מאוד ומרחיבים ומאירים את העולם הפנימי שלנו.

הזכרנו ברגע או במצב שבו הצלחתם לגעת בלב של מישהו, שהייתם לתמיכה, הקשבה ואהבה אמיתית עבור מישהו ולו רגע. עד כמה משמעותי הרגע הזה עבורכם?

וכמובן שמכאן, המעגל חוזר ומתרחב אל עוד הקשבה ועוד כנות פנימית וכן הלאה והלאה ואנחנו מגלים ריפוי עצמי שהולך וגדל בתוכנו ומשפיע לטובה לא רק על הנפש אלא גם על הגוף שלנו.

ריק
לפתח את המעגל הפנימי של ריפוי עצמי

המעגל הזה של ריפוי עצמי וצמיחה אישית הוא תהליך, הוא מסע. מסע שאני מגלה ומרחיב בתוכי מידי יום. מסע של למידה – איך להקשיב לעצמי עכשיו? מהי הכנות הרגשית העמוקה ביותר שלי עכשיו?

אין כאן באמת נוסחאות, יש למידה בלתי פוסקת ואינספור הפתעות בדרך. יחד עם זה, אני מרגיש שההבנה הכללית של המעגל הזה מאפשרת לי להבהיר את הנושא הכי מרכזי בחיים שלי – האושר הפנימי שלי.

האפשרות לחיות ביחסי אהבה והבנה עם עצמי ולהתרגש ולהינות מהמסע המסתורי הזה שנקרא חיים.

 

 

לשיתוף המאמר עם מי שיכול\ה להיעזר בו:

תודה שקראת 🙂 ומה דעתך על הנושא? אני מזמין אותך להגיב למטה, לשאול שאלה או לבטא את הרגשתך.
*מומלץ לקריאה: סיפור קצר – מהו העקרון הכי בסיסי והכי חשוב באהבה וקבלה עצמית?
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

טיפול טבעי במחשבות טורדניות
איך לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי באופן טבעי
רגישות יתר ופגיעות הן מתנות שמבקשות להתגלות
איך להתמודד עם משבר או פרידה – מכאב לריפוי וצמיחה
איך לצאת מחרדה, איך להתגבר על חרדה באמצעות קבלה עצמית?

תגובות של מי שעברו תהליך בליווי אישי עם אלי קרסניץ
(לחצו על התמונה כדי לראות את כל התגובות)
מעוניינים לקבל טיפול, תמיכה והדרכה אישית?
מפגשים אישיים וזוגיים מתקיימים בביתי או בשיחות וידאו און-ליין מכל מקום.
למידע על טיפול והדרכה אישית אפשר להתקשר ליצור איתי קשר כאן
בואו נשמור על קשר 🙂 אני משתף את מסע החיים שלי ואת כל התובנות המרפאות שאני מגלה.
רוצים להתעדכן בתובנות ותכנים חדשים שאני משתף? 
הנה 3 דרכים פשוטות: עקבו אחריי בפייסבוק, הצטרפו לערוץ היוטיוב שלי והצטרפו לקבוצת ווטסאפ יעודית (לקריאה בלבד) שבה אני משתף תובנות נבחרות ועדכונים על מפגשים וסדנאות מידי פעם:

השאר תגובה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

תודה, הודעתך נשלחה :)

רוצים להינות מתובנות והדרכות מרפאות, מעצימות ואוהבות?

הרשמו לרשימת התפוצה שלי (אני שולח מייל אחת לשבוע-שבועיים) וקבלו במתנה את המדריך המעשי לקבלה ואהבה עצמית

מדריך מעשי לקבלה ואהבה עצמית וקבל עצמית
דילוג לתוכן